InterAl כתב:השליטה ב-64 חלקלקה מדי, המצלמה קרובה מדי למריו, הרבה פעמים נמוכה מדי ועם fov ממש נמוך - קשה לראות קדימה, קשה לכוון קפיצות וגם קשה לשנות זוויות. לא היה סטיק אנלוגי נוסף, רק 4 כפתורי פנים לשינוי זויות, ובד״כ לא יכולת למקם את המצלמה בדיוק מאחורי מריו אלא רק באלכסון. היתה מצלמת רדיפה שמוקמה בדיוק מאחוריו, אבל היא היתה בזום אין גבוה מדי, כוונה בדיוק מאחורי הגב שלו ולכן לא היתה שימושית בעליל. רוב הבעיות האלה תוקנו במידה מסוימת במשחקים הבאים, אבל השליטה בפלטפורמרים תלת מימדיים היא אף פעם לא מושלמת. קשה להעריך מרחקים ב-3d כי אין עומק במסך דו מימדי. יש את הצל של הדמות, אבל זה רחוק מלהספיק (זה עוזר רק בנחיתה, לא בכיוון הראשוני, ולא תמיד יש צל). בכל מקרה, במשחקים כמו R&C, J&D ואחרים יכולת לשלוט על המצלמה עם הסטיק האנלוגי, ורק זה בלבד משפר פלאים את השליטה במשחק.
אני ממש לא מסכים. ל-1996 השליטה הייתה מדהימה ברמות אחרות, אף משחק לאורך כל הדור הזה לא הגיע לקצה הזרת של מריו 64 ולהגיד את האמת, אין בשוק אף פלטפורמר שלא נעשה על ידי נינטנדו שנשלט יותר טוב ממריו 64. כמובן שהמריו התלת מימדיים שיפרו קלות את השליטה מגרסה לגרסה, אבל חוץ ממריו? אין. אתה מדבר בפרספקטיבה של מישהו צעיר מדי ללשחק מריו ב-1996, אתה לא יודע מה זה לשחק משחק תלת מימד בפעם הראשונה בחיים (או לפחות אחת הפעמים הראשונות כי זה התחיל להתפוצץ בערך בזמנו של מריו). המצלמה בסטנדרטים של 2019 קרובה מדי ואין סטיק אנלוגי ימני? בסטנדרטים של 1996, שאכן כללו כל משחק מריו דו מימד עד אותה שנה, זה היה מפוצץ מוחות. מריו ב-2019 נשלט טוב יותר? לא הפתעה גדולה. אבל להתחשב ברמת הסיבוך המטורף של תלת מימד לעומת דו מימד, אי אפשר היה לקבל משהו יותר טוב ממריו 64. והאמת? כל מה שאתה אומר על השליטה לא ממש היה בעיה גדולה. השליטה של מריו "מחליקה", אבל גם של סופר מיטבוי, וזה מרגיש נהדר. הצל מתחת לדמות (שקיים 100% מהזמן אגב כהחלטת עיצוב של מיאמוטו) עוזר לעמוד את המיקום שלך כשאתה באויר ובאמת שאף פלטפורמר לא הצליח לעקוף את זה חוץ מאשר משחקי מריו אחרים וזה אומר המון על מריו 64.
swym כתב:DrKeo כתב:ההודעה הזאת נכתבה בהומור ואמורה להיות סוג של סטירה לא ברורה?
לא, מריו הוא לא ה״אמאמא״ של הביטוי, במריו 64 יש פחות איסוף דברים מבערך כל משחק שנמצא היום בשוק. במריו עושים משימות, דבר די מהפכני בזמנו, והפרס הוא כוכב. זה ממש אבל ממש לא משחק איסוף כמו דונקי קונג 64 או רוב הפלטפורמרים של התקופה. מדובר במשחק שבו אתה נכנס לעולם פתוח שהיה ענקי לזמנו (ולא שלב קטן כמו שאתה טוען בצורה לא נכונה) ועושה אחת מחמש משימות ואם אתה מצליח במשימה אתה מקבל כוכב. כשיש לך מספיק כוכבים אתה יכול לפתוח דלת לעולם חדש. זה היה עיצוב מהפכני, לא לינארי וכזה שמחקים אותו עד היום במשחקים.
להביס בוס בשביל כוכב זה לא קולקטאת׳ון, לנצח במירוץ כדי לקבל כוכב זה לא קולקטאת׳ון ולעשות אתגר פלטפורמה בכדי לקבל בסופו כוכב זה לא קולקטאת׳ון. בקולקטאת׳ון סורקים שלבים בכדי למצא collectibles, משם מגיע השם. במריו אין בכלל collectables מעבר לכוכבים שאפילו להם לא הייתי קורא ככה להתחשב בזה שלא מחפשים אותם בשלב אלה זוכים בהם בהשלמת משימות. באותה מידה אם היו מחליפים את המילה כוכב במילה xp שום דבר לא היה משתנה במריו 64.
אז בתור אחד שאשכרה היה לו N64 ובאמת שחק בכל המשחקים של הפלטפורמה בזמן אמיתי, מריו 64 אפילו לא מתקרב לקצה הזרת של ההגדרה של קולקטאת׳ון. מי שבאמת התחיל את הטרוף היו Rare שהגיע לקיצון כמעט הזוי בדונקי קונג 64.
כמו שאינטר כתב: אתה ממשיך להתווכח עם איש קש. מריו 64 הוא קולקטאתון, לטוב ולרע, וכנראה שהראשון. לטעון שהוא לא כזה, זה בערך כמו לטעון שבגלל שב-Dune 2 יש פחות אסטרטגיה בזמן אמת מכמעט כל משחק RTS שבא אחריו אז הוא לא באמת משחק RTS, או לטעון שWolfenstein 3D הוא לא FPS כי אפילו mouse-aim לא היה לו.
גם זה שהאלמנט של איסוף הכוכבים במריו 64 לא הלך לכיוון קיצוני כמו משחקים שבאו אחריו (וכן, מן הסתם משחקי רייר לקחו את זה לקיצון יותר), לא משנה את העובדה שהוא עדיין קולקטאתון ושבעקבותיו המונח הזה נטמע. המטרה במריו היא לא סתם לסיים את השלבים אלא לחזור על אותם שלבים שוב ושוב ושוב כדי לאסוף עוד כוכבים, ובסופו של דבר אתה צריך את הכוכבים (קצת יותר מחצי) בשביל לסיים את המשחק - ככה שהמבנה הוא לא לינארי וכמעט כל השלבים במשחק הם אופציונליים (וכמובן שקיימת האופציה להיות collectionist).
משחקיות לא לינארית היתה כבר הרבה לפני מריו 64, אבל התקדמות במשחק שכולה מבוססת חיפוש ואיסוף של אובייקטים - כנראה שלא. זו ההגדרה דה-פקטו לקולקטאתון, והמבנה הזה שונה לחלוטין גם מהפלטפורמרים (הלינאריים פחות ולינאריים יותר) שבאו לפניו, וגם נניח ממשחקי N64 אחרים כמו סטארפוקס 64 או גולדנאיי שבהן המדליות הן אופציונליות ומוצעות בתור אתגר נוסף, ולא כחלק מהמשחק עצמו שנדרש להתקדמות במשחק. מריו 64 מחייב אותך לאסוף כוכבים כדי להתקדם.
אז כן. זה מבנה משחק שמריו 64 המציא, ומאז הגיח לכמעט כל פינה בתעשייה, כולל עד למשחקי המובייל המסורתיים עם ה-3 כוכבים שאפשר לקבל בכל שלב. אתה לא חייב להסכים שזה כיוון רע, אבל אני חושב שה-collectathon הוא פשוט מבנה משחק לא מוצלח ומייגע גם בהשוואה לפלטפורמרים דו-מימדיים שבאו לפניו ואחריו, וגם בהשוואה לכיוונים אחרים שהפלטפורמים התלת-מימדיים לקחו כמו למשל משחקי ה-platformer-shooter. אפילו במשחקים מודרניים יותר כמו מריו אודיסי (שכבר לא סובלים מהשלבים הקטנים והשליטה הפרימיטיבית של מריו 64) אפשר לראות את הבעיות של המבנה הזה.
טוב, עכשיו נפל לי האסימון. אתה פשוט לא מכיר את ההסטוריה של הקולקטאת'ון ולכן אתה עושה את הטעות הזאת שמבוססת על קריאה של וויקיז למינהן. קראת למריו 64 קול'טאת'ון ככינוי גנאי, אז חשבתי שאתה יודע, אבל אתה מבלבל בין כינוי הגנאי קולקטאת'ון (שמריו לא שייך אליו) והתת ז'אנר שרק המון שנים אחרי מריו 64 קבל את השם הזה על שם הקולקטאת'ונים של ה-N64. אתה חושב שמריו המציא את הקונספט, אבל בעצם הקונספט לא נמצא בו. קולקטאת'ון הוא היום שם של ז'אנר, אבל הכינוי קולקטאת'ון הוא במקור כינוי גנאי לחיקויי מריו 64 שכשלו בלעשות מריו 64 והחטא שלהם הוא קולקטאת'ונים.
הביטוי התחיל שנים אחרי מריו והוא התחיל בגלל החיקויים של מריו 64 שלא הבינו מה עשה את מריו 64 כל כך טוב. כשמשחקים כמו GEX או משחקי RARE מסויימים ניסו לעשות מריו 64, הם חשבו שאם הם יפציצו את העולם בשיט לאסיפה אז הם עושים "מריו 64". מה שהם לא הבינו הוא שבמריו 64 לא אוספים כלום, במריו 64 מבצעים משימות. זה בייסיקלי הקונספט של RPG, אתה פוגש דמות, היא אומרת לך "אוי לא, המפלצת הרעה השתלטה לי על הגבעה", אתה מבצע את קרב הבוס מול המפלצת ומקבל כפרס כוכב במקום נניח XP ב-RPG. כשמריו אוסף כוכבים, הוא לא אשכרה אוסף אותם, הוא מבצע משימות מהנות והפרס הוא כוכב. בדונקי קונג 64 אתה כן צריך להסתובב בשלבים ולסרוק אותם מכל פינה אפשרית בכדי למצא את כל הדברים שאפשר לאסוף. זה קולקטאת'ון. אתה לא חווית 3 שעות של סריקת שלב אחד בודד בדונקי קונג 64 עד דמעות בכדי למצא את רוב השיט שRARE פיזרו שם, זה היה סיוט.
כשהמשחקים האלה התחילו לצאת, אחרי כמה זמן ביקורות התחילו לקרא להם קולקטאת'ונים, ביחוד למשחקים של RARE, כי הם שלחו אותך לאסוף אינסוף שטויות בכל שלב (קולקט-את'ון, כן? מרתון איסוף. לא סתם איסוף, מרתון של איסוף, יעני כמויות אדירות של שיט לאסוף שזה מתיש כמו מרתון). זה היה כינוי גנאי בסוף שנות ה-90, ביחוד לדונקי קונג 64.
אז כן, היום יש שמשתמשים במילה קולקטאת'ון כסוג של תת ז'אנר שנמצא בתוכו כל פלטפורמר שהתקדמות בו מוטלת ב-X חפצים, אבל זה לא ממש קשור למילת הגנאי קולקטאת'ון שניסית להשתמש בה על מריו. מריו 64 היה עם שלבים מאוד מגוונים, חלקם היו ארוכים וסבוכים עם פלטפורמה מרובה (נניח השלב שמים), אחרים היו ממש עולם פתוח גדול שדרש ממך לחקור (נניח השלב פרמידה) ומבחינת איסוף דברים בשלב, הוא היה במצב הרבה יותר טוב מ-99% מהמשחקי וידאו של ה-NES וה-SNES. כאילו מריו המציא איסוף של דברים, לך תשחק דונקי קונג קאנטרי והמשכיו שבו, מעבר ל-3125029541 בננות ובלונים, היו בכל שלב 9 אותיות לאיסוף.
נורא קל להתבכיין על משחק ברטרופרספקטיבה של 23 שנים ולקחת דברים כמובן מאליו, אבל במציאות מריו 64 שבר את כל התעשיה הזאת והפיל אותה על הראש. ואולי להשיג 64 כוכבים ולהגיע לבאוזר לא היה הכי קשה בעולם, אבל לשיג 120 היה פאקינג קשה. כל כך קשה למען האמת שהייתה שמועה שכולם האמינו לה שאם אוספים את כל ה-120 כוכבים אז מקבלים את יושי. שמועה לא נכונה, אבל בגלל שמעט מאוד אנשים הצליחו לעשות את זה באותה תקופה, כולם האמינו לה.
swym כתב:וכן, השלבים במריו 64 היו קטנטנים. הנה התוצאה הראשונה שמראה שלב שלם כשמחפשים בגוגל תמונות mario 64 level
בצורה אירונית מריו היום הוא הרבה יותר קולקטאת'ון מאשר בתקופת מריו 64. עכשיו יש במריו כסף שצריך לאסוף בכדי לקנות דברים
http://3dwarehouse.sketchup.com/warehou ... b1776e4cdaהנה לעומת זאת התוצאה הראשונה שמראה שלב שלם כשמחפשים sonic 2 level:
http://qntm.org/files/maps/casinonight2.pngהשלב במריו (וזה עוד Whomp's Fortress שאמור להיות יחסית גדול) הוא שלב פצפון, וזו פונקציה של מגבלות החומרה בתלת-מימד בזמנו בהשוואה למה שהיה ניתן לעשות בדו-מימד עם שלבים גדולים הרבה יותר. אין פה קסמים.
לול, את השלב סוניק הזה אני מסיים בערך דקה. למה בחרת בסוניק ולא במריו הדו מימדי? אולי כי סוניק דמות סופר מהירה והשלבים שלו מאוד וורטיקאלים אז כשמראים מפה שלו הוא נראה מאוד מרשים, אבל מצד שני כשכותבים super mario world level map התוצאה הראשונה בגוגל נראת די מעפנה ושטחית, ככה:
אבל עזוב את ההטעיה הזאת, בו נדבר על משהו אחר. מה יותר גדול ומסובך מהשניים?
ראית פעם שלב של מריו 64 (שכמובן כמוך, בחרתי סלקטיבית) מתורגם לדו מימד?
זה יותר טוב? נו באמת.
We're just normal men. We're just innocent men