רונן כתב:]
תהרוג אותי, גיא. אני גיימר 20 שנה ומעולם לא קרה לי. גם לא שמעתי על סיפורים דומים מחברים. יהיה מעניין לשאול...
זה בעצם מוכיח שאתה כנראה לא באמת גיימר שמשחק הרבה. העינית של הפלייסטיישן או ההגנות של הNES שדפקו כל קונסולה וקונסולה הם לא אנקדוטות אלא כשלים מובנים שמתועדים היטב.
http://en.wikipedia.org/wiki/Nintendo_E ... sign_flawshttp://en.wikipedia.org/wiki/PlayStatio ... nstruction אין בנאדם בעולם שבאמת שיחק בNES שלו ולא היה צריך להתחיל לנשוף על הקלטות שלו בשביל לקוות שהן יעבדו והפעלה של משחק הפכה לתהליך של 20-30 דקות שגרם לאנשים להשאיר את הקונסולה שלהם דלוקה כל הלילה רק כדי שלא יצטרכו לחזור על התהליך ביום למחרת.
רונן כתב:]
מה הבעיה שלך (שאלה ששאלת אותי)? מערכת שיתוף נוחה של 10 אנשים, הרבה יותר אטרקטיבית ומזמינה שיתופים מאשר עותק פיזי בודד שנמצא אצל כל אחד בכל זמן נתון, בשעה שהאחרים "מחכים" לו ימים רבים וצריכים לאסוף אותו פיזית.
גם הרבה יותר קל לשתף עם האנשים שלא נפגשת איתם מעולם, אלא בקהילות וירטואליות, מאשר 10 חברים אמתיים שלכולם יש את הקונסולה (לי יש שני חברים אמתיים שיש להם PS3, למשל).
אז במילים אחרות, מה הבעיה שלך? תשכח מזה ששיתוף פיזי פוגע במכירות באותה המידה.
הבעיה של השיתוף הפיזי אף פעם לא היתה עם האנשים שמעבירים את המשחק מיד ליד אלא עם אלו שמביאים את המשחק בחזרה לחנות, מקבלים עליו 5$, והולכים וקונים משחק משומש אחר ב-50$. המשמעות הכספית כאן היא שאנשים היו מוכנים להוציא המון כסף על משחקים, אבל כל הכסף הזה היה מתגלגל בתוך חנויות היד השניה וסנט אחד ממנו לא היה מגיע למפתחים. ברגע שאין יותר אפשרות כזו, הכסף שאנשים כן מוכנים לשלם ילך גם למפתחים ולכן מדובר בסעיף הכנסה שמגמד את זה שאנחנו בבית נשתף אנשים במשחקים שלנו בצורה דיגיטלית.
Kazz כתב:אחת מהסיבות היא ששחקן הקונסולה הממוצע ממש אוהב את הדיסקים שלו ואת החופש שלו איתם, נוח לכם לטאטא אותה מתחת לשטיח.
אלו 5 מליון האנשים שקנו את מיינקראפט בדיגיטל על הקונסולה שנוח להם לטאטא את הסיבה מתחת לשטיח, פשוט בגלל שזו לא באמת הסיבה לשום דבר.
Kazz כתב:דבר אחד ברור בתחילת העשור הזה: אם אתה בונה קונסולה סביב דיסקים פיזיים אז דמך בראשך אם אתה מבקש לבטל את כל מה שאנשים יכולים לעשות עם הדיסק המוחשי הזה מאז מעולם. מיקרוסופט רצו לעשות קונסולות DD ולכפות את אותה מציאות על דיסקים מוחשיים.
להיפך: מה שמיקרוסופט ניסו לעשות זה לשמח את כולם. לאפשר לך גם לעשות טרייד אין למשחק הפיסי שלך, לתת לחנויות היד השניה להמשיך להתקיים, ולתת למפתחים נתח מאותם משחקים שעוברים דרך חנות היד השניה. אם למיקרוסופט היה האומץ לעשות קונסולת DD אמיתית ולכפות אותה על דיסקים מוחשיים היא היתה עושה בדיוק מה שואלב עשתה כבר לפי עשור, וסוגרת לחלוטין את האופציה ליד שניה על דיסקים פיזיים.
Kazz כתב:יש הבדל בין משחק שדורש DRM כזה לבין פלטפורמה שלמה שבאה built-in עם DRM כזה. יש הבדל בין שוק הפיסי לקונסולות. בפיסי לפני סטים ולפני HL2 משחקים הגיעו שנים עם סידיקיז ומנעו כמעט לחלוטין סחר יד-שנייה.
אבל סטים היא פלטפורמה שלמה שבאה עם built in DRM כזה, ו-ה-One היא רק חלק משוק הקונסולות כמו שסטים היא רק חלק משוק הPC. כל המשחקים האקסלוסיביים של סטים לא אפשריים בשום פלטפורמה אחרת.
לפני סטים לא נמנע שום סחר יד שניה כי המשחקים שלך לא כבלו אותך לשום חשבון אונליין רק בשביל שתוכל להתקין ולשחק אותם. יכולת לקנות משחק יד שניה עם cd-key, להתקין אותו על המחשב שלך, ולשחק בו כמה שתרצה בלי שום בעיה ובלי שתצטרך אפילו להתחבר לאינטרנט פעם אחת.
למיקרוסופט בסופו של דבר היתה הצעה לקונסולה שמשלבת בין מקל וגזר, וכל מי שלא היה מעוניין בשילוב הזה יכל להצביע בארנק כדי לקנות קונסולות אחרות ולפתור לעצמו את כל הבעיות בחיים. אני חושב שזה היה די הזוי לבוא ולדרוש את הביטול של הכיוון הזה (בעיקר מצד אנשים שגם ככה לא תכננו לקנות אי פעם את הקונסולות), אבל זה עוד יותר פסיכי לבוא ולשאול למה עכשיו מיקרוסופט לא מספקת את הגזרים בחינם לכולם בלי שום מקל ו-No strings attached.
Kazz כתב:מי שמתקין את המשחק הפיזי וקושר אותו דיגיטלי גם ככה צריך להיות אונליין כדי לשחק בו אז אחרי שיעבור שבוע והמשחק יבקש להכניס את הדיסק המקורי הוא יפסיק לעבוד וכך 'רק' למשך שבוע שני אנשים שיחקו את אותו משחק בחופשיות במחיר של אחד. זה שקנה את הדיסק כבר לא יכול להתקין את המשחק אז הוא רק יכול למכור אותו שוב לאדם אחר כפי שקורה היום וקרה מאז ומעולם.
אז רגע, אתה מציע פה שמיקרוסופט גם תכפה עליך להכניס את הדיסק המקורי פעם בשבוע גם אחרי שהצמדת את המשחק לחשבון שלך? זה נשמע מטומטם לחלוטין. מה עשינו בזה שעברנו לעולם דיגיטלי אם אני עדיין צריך את הדיסק בשביל לאמת את המשחק פעם בשבוע?
במקביל, אתה דופק פה לחלוטין את מפתחי המשחקים: עד עכשיו מיקרוסופט יכלה להגיד "היי, המשחקים שאתם מפתחים לקונסולה שלנו יאפשרו שיתוף של עשרה אנשים כדי לעודד אנשים להגר לעולם הדיגיטלי ולכן יש סיכוי שפחות אנשים יקנו את המשחק שלכם כי הם יוכלו לשחק אותם מחשבון משפחתי, אבל במקביל כדאי שתדעו שאנחנו פותרים לכם את כל בעיות היד השניה כי משחק שימכר בחנות יד שניה יכניס לכם אחוזים לכיסעל כל מכירה, ואם תעדיפו אז תוכלו למנוע את האפשרות ליד שניה במשחק הספציפי שלכם". למפתחים זה היה מצויין כי יש לא מעט ששוק היד השניה פשוט הורג אותם או מאלץ אותם לעבור להשקעה במצבי מולטיפלייר ובחבילות הרחבה במקום במשחק עצמו.
אבל במקום זה אתה בא ומציע עכשיו שמיקרוסופט יבואו ויגידו להם "היי, המשחקים שאתם מפתחים עכשיו לקונסולה לא רק יאפשרו שיתוף של עשרה אנשים, ולא רק שלא ימנעו את שוק היד השניה, אלא יעשו את שני הדברים במקביל: העותק הבודד של המשחק שמכרתם ב-60$ ישותף בין 10 אנשים שונים אונליין, כשבמקביל כל עותק כזה יוכל להמשיך ולעבור אין סוף ידיים בזמן שהבעלים הראשון שלו ממשיך לשחק בו. כדאי שתתחילו לעבוד על הרבה DLC למשחק שלכם". איזה מודל עסקי נהדר! אני בטוח שהמפתחים פשוט ירוצו לפתח לקונסולה כזו.
בשורה התחונה כל הפתרונות שאתה מציע נעים בין הלא ישימים לאפילו יותר מכבידים על הצרכן (להשתמש בקינקט? באמת!? אולי נציע באמת למיקרוסופט שתשמור את הפרצוף של כל אחד מאיתנו על מסד נתונים באינטרנט כדי לזהות מתי אנחנו עושים לוגין למשחק שכבר מכרנו הלאה - זה בטח יעבוד מצויין).
וזה כל מה שיפה בשוק חופשי אמיתי: מיקרוסופט היתה מציעה את החבילה שלה, סוני את שלה, נינטנדו את שלה. כל אחת עם מודל עסקי אחר. לתוך הבריכה הזו אפשר לזרוק את הסטימבוקס, את הOuya ואת תואמי האנדרואיד הסלוניים. מי שהיה מציע את החבילה הכי משתלמת היה מנצח בקרב הקהל, ואם הקונסולה של מיקרוסופט היתה אסון אנשים פשוט לא היו קונים אותה (ובהתחשב במכירות המקדימות שלה באמזון, כבר אפשר לראות שזה לא קרה).
אבל מה שקורה עכשיו זה בדיוק ההיפך משוק חופשי: זו פשוט דוגמא לעריצות. אמנם אפשר להתווכח אם זו עריצות הרוב או עריצות המיעוט, אבל זה בדיוק כמו מה שאנחנו רואים שקורה בישראל המון פעמים, עם קהל חרדי שמפגין נגד חברות תחבורה ציבורת בשבת שהוא גם ככה לא ינסע בהן, ונגד פתיחת בתי קולנוע בשבת שהוא גם ככה לא ילך אליהם, ונגד כשרות של מסעדות כשגם ככה הוא לא היה מקבל את תעודת הכשרות של הרבנות הספציפית שלהן.