מנהלי קיקסטארטר גם אסרו על פרוייקטים של מוצרים מהונדסים גנטיים מסיבות מטומטמות לחלוטין, ככה שהם לא בדיוק אוטוריטה במה . זה שיש דיבייט בגלל אידיוטים בצד אחד שמקשקים בשכל זה לא אומר שהדיבייט הזה באמת מציג שני צדדים שקולים והגיוניים - ע"ע הcreationists באצות הברית. ככה עובדת כלכלה, אבל לא כל מי שמשתתף בדיון מבין כלכלה.
זו.לא.בדיוק.הנקודה. הנקודה היא שמשחק כמו COD מממן את עצמו ושלושים המשכים עתידיים ולכן הוא לא צריך שום סיוע כלכלי ויכול להרשות לעצמו לשפוך מאות מיליונים על פרסום והפצה מקבילה. אבל כשמגיע סטודיו עצמאי בין אם חדש או ישן, הוא לא יכול תמיד לממן משחק בכזה סדר גודל, ומנגד אפילו מפיצות גדולות חוששות בעצמן להיכנס להרפתקה כזו לבד ככל שמחיר המשחקים מטפס. כשסגה ופלאטינום משתפות פעולה עם נינטנדו הן עושות את זה בשביל להוציא משחק שאחרת אולי לא היה יוצא, ואולי היה קובר את המפתחת, ואולי היה יוצא משחק נחות בגלל חוסר מימון. זה היה דופק את השחקנים.
כן? אז אולי תספר לי למה Dead Space 4 נגנז. או למה משחק הFPS של C&C נגנז. הרי זה כל העסק שלה, לא?"
רק ש(שוב - כלכלה) בעולם האמיתי ולא בפנטזיות של ילדי הפורומים יש לכל חברה תקציב מוגבל, ותחזיות, ותיעדוף פרוייקטים, ומשקיעים שיושבים על הראש. ובעולם כזה אי אפשר לעבוד על כל הפרוייקטים שאתה רוצה. ואז אם פתאום באה מיקרוסופט או סוני או נינטנדו לEA ואומרת לה "זוכרים את המשחק הזה שרציתם לגנוז? מה דעתכם שאנחנו נסייע לו במימון ובשיווק ובה לא - ואתם תיתנו לנו בתמורה בלעדיות קבועה או זמני או אתם יודעים מה נסתפק בקצת DLC אקסלוסיבי וזהו. ואז פתאום יש לEA מימון נוסף שאפשר לשלם בו עוד משכורות בשביל פיתוח של משחק נוסף במקביל לפרוייקטים האחרים שלהם.
ואחרי שראינו כל כך הרבה דוגמאות כאלו, זה אכן הזוי שאנשים עדיין לא מצליחים להבין איך העולם האמיתי עובד: אפילו יש לנו את הציטוט של רנשי ביושוק שמספרים איך הפניה של מיקרוסופט לתשלום עבור אקסלוסיביות זמנית הצילה אותם אחרי שהפיתוח המסובך על הPS3 כמעט קירקע אותם. אבל היי, בוא ונקריב גם את ביושוק על מזבח החוסר אקסלוסיביות!
קודם כל, למה לעבוד על גרסת PS4 כשהקהל הביתי של המשחק נמצא על הPC? איזה היגיון עקום זה!? דבר שני, לא יודע לגבי היציאה במקביל, אבל זה ממש לא מה ששמענו מהמפתחים עד עכשיו:
http://www.joystiq.com/2013/08/20/peggl ... one-first/
וזו בדיוק הנקודה: מאחר ותאוריית היקומים המקבילים היא עדיין רק תאוריה - אין לנו שמץ של מושג מה היה קורה לביונטה 2, DR3 או כל משחק אחר. יכול להיות שהם היו רואים אור ויכול להיות שלא. וכנ"ל לגבי כל משחק אחר שמישהו שילם כסף בשביל בלעדיות שלו.
אני בשוק שהקשר עבר לך ממש מעל הראש: הפאקינג קשר הוא שבמידה ומיקרוסופט/סוני/נינטנדו היו באים לויג'יל וקונים את הIP ושוכרים אותם בשביל לפתח המשך בלעדי (אני אפילו לא מדבר על הסכם יותר רחב שהיה מחלץ את THQ מהבוץ לפני פשיטת הרגל), היינו מקבלים בלעדיות - אבל גם משחק נוסף בסדרה. כל קהילת השחקנים והמפתחים היו יוצאים נשכרים. הטענה שלך היתה מלכתחילה שבלעדיות פוגעת בקהילת השחקנים כולה וזה ממחיש לך בדיוק מקרה אפשרי הפוך. אי אפשר לדעת כמה עוד חברות היו נסגרות ופושטות את הרגל בלי הסכמי הההפצה הבלעדיים האלו.
ושוב חוסר ההבנה התהומי בכלכלה. בוחרת הוא שיקול כלכלי: אתה הולך ועושה את המשחק איפה שהוא יאפשר לך כחברה לשרוד ולפרוח. אם מישהו מציע לך מיליוני דולרים בשביל בלעדיות שתאפשר לך להרוויח אז זה בדיוק השיקול החכם מבחינתך לעשות. בהנחה שאין לך להיט מובטח ביד עם preorders מפה ועד לשמיים, צריך להיות אידיוע מוחלט בשביל לעשות פעולה שנוגדת כל היגיון כלכלי.
כן, רק שעל הטעות התהומית שלך בשלב הראשון כבר העירו לך ולכן לא מצאתי מקום לחזור על זה: גם בארץ וגם בחו"ל יש הפצה בלעדית של סרטים בבתי קולנוע של רשתות מסוימות (בארץ זה בלט אפילו יותר לפני כניסת הסינמה סיטי בסרטים בהפצת תאטראות ישראל וגלובוס גרופ). הנקודה שלי היא שאתה פשוט טועה גם לאורך כל שלבי ההפצה: מהקולנוע, דרך ההפצה הביתית, ועד לסינדיקציה בערוצי טלוויזיה.
אם אתה כל כך בטוח אז אתה זה שאמור לבדוק. אני זוכר רק גרסאות אספנים בלעדיות עם תוספות פיזיות, אבל לא שום תוכן אמיתי למשחק.
אווווווו. שעה שלמה של תוכן נוסף. יצא לך פעם לשחק במשחק שמציע תוכן בלעדי כלשהו? אני אשמח מאד לשמוע על החוויה שלך.
אבל שוב - אם השעה השלמה הזו היא מה שעושה לך את זה, קנה את גרסת הPS4. מה בדיוק הבעיה פה? נראה שמצאת את הבחירה הכי מתאימה לך כי עד כמה שזכור לי אז לפחות בדור הקודם זה משהו שרק סוני היתה עושה: מיקרוסופט התמקדה בעיקר באקסלוסיביות זמנית על DLC שהיה גם ככה בתשלום, ולא על תכנים נוספים בחינם בהשקה.
"מנהלי קיקסטארטר גם אסרו על פרוייקטים של מוצרים מהונדסים גנטיים מסיבות מטומטמות לחלוטין, ככה שהם לא בדיוק אוטוריטה במה" - כן, בטח. כמה קל לפסול דיעה שלא מתאימה לך. שלא נדבר שמספר מפתחי משחקים דיברו כנגד ה stretch goals. הביקורת על זה היא הגיונית. אבל יותר קל להגיד שהם לא מבינים כלכלה.
"אבל כשמגיע סטודיו עצמאי בין אם חדש או ישן, הוא לא יכול תמיד לממן משחק בכזה סדר גודל" - עדיין לא הבנת שאין לי בעיה עם מצבים כאלה? עדיין לא הבנת שלהגיד שלמפיצת-ענק כמו EA אין מספיק כסף ולכן הם עושים תוכן בלעדי או בלעדיים זמניים זו בדיחה? גארדנוורפייר היה יוצא בדיוק אותו הדבר בלי התשלום של מיקרוסופט לבלעדיות זמנית. פגל 2 היה יוצא בדיוק אותו הדבר. להגיד שלEA אין תקציב לעשות עוד 40 קלפים ב FUT והם צריכים שיצרנית תממן את זה זה פשוט להיות עיוור מבחירה. באמת, איך אפשר להשלים משפט שכזה בלי לפרוץ בצחוק גדול? טיטאנפול לא היה יוצא בלי הדיל של מיקרוסופט לגבי שרתי הענן? פחח. כיצד זה ייתכן שמפיצות העולם מוציאות עשרות משחקים בשנה במקביל למספר פלטפורמות ואף אחד לא חורג מהתקציב? הכיצד זה אפשרי שהן לא היו צריכות לקחת כסף מיצרניות ולהפוך את המשחקים לבלעדיים? לשיטתך היינו צריכים לראות את כל המשחקים בעולם יוצאים רק לפלטפורמה אחת.
ברור שזה הסכם כלכלי וכספי. השאלה שצריך לשאול זה למה EA מחרבנים על קהל המשתמשים של מספר פלטפורמות בכך שהיא עושה עסקאות שכאלה? למה מפיצה שמגדירה את עצמה platform-agnostic 'בוחרת מנצח' במלחמת הקונסולה ונותנת לו תוכן בלעדי? רק בשביל עוד כמה גרושים ועזרה בפרסום. אבוי. ואם כבר מדברים כלכלה אז איפה היא כאן כאשר החברה כורתת את העץ עליה היא יושבת ובמקום לשחרר משחק על כמה פלטפורמות במקביל כדי להגיע לכמה שיותר אנשים ולהגדיל את פוטנציאל המכירות, היא משחררת אותו רק על אחת? אין הגיון כלכלי. אבל כמובן, מיקרוסופט שימנה אותם מאחורי הקלעים.
"כן? אז אולי תספר לי למה Dead Space 4 נגנז. או למה משחק הFPS של C&C נגנז. הרי זה כל העסק שלה, לא?" רק ש(שוב - כלכלה) בעולם האמיתי ולא בפנטזיות של ילדי הפורומים יש לכל חברה תקציב מוגבל, ותחזיות, ותיעדוף פרוייקטים, ומשקיעים שיושבים על הראש"
- lol? משחקים נכשלים, ממש סוד. מה זה קשור לבלעדיות? גם משחקים בלעדיים ומצד א' נכשלים ולא שומעים מהם יותר. אף אחד לא גנז את DS4 - הוא מעולם לא היה בפיתוח עד כמה שידוע לנו. EA מעדיפים להשקיע את הכסף שלהם בפיתוח משחקים אחרים. תאשים את השחקנים שלא קנו או את החברה שהבריחה את השחקנים מהמשחק. שוב, מה שמיטה להר סיני?
עם דד ספייס 4 יוכרז כבלעדי עוד 3 שנים ויגידו שבלי המימון EA לא היו עושים את המשחק, אז בסדר. אז תפסיק כבר להביא דוגמאות שאינן קשורות! מה לא מובן בכך שאין לי שום בעיה עם מימון משחקים מצד ג' שלא היו קיימים בלעדיו? מה לא מובן שיש לא מעט תכנים בלעדיים לXB1 והפס4 שהם לא ככה ומסריחים מmoneyhatting?
"הפאקינג קשר הוא שבמידה ומיקרוסופט/סוני/נינטנדו היו באים לויג'יל וקונים את הIP ושוכרים אותם" - שוב, מספיק להביא דוגמאות שאינן קשורות. לא אמרתי שבלעדיות מסוג זה היא רעה.
"ושוב חוסר ההבנה התהומי בכלכלה. בוחרת הוא שיקול כלכלי: אתה הולך ועושה את המשחק איפה שהוא יאפשר לך כחברה לשרוד ולפרוח. אם מישהו מציע לך מיליוני דולרים בשביל בלעדיות שתאפשר לך להרוויח אז זה בדיוק השיקול החכם מבחינתך לעשות" - השיקול הכלכלי מובן לכולם. התוצאה בסוף היא דפיקת השחקנים. הרוב המוחלט של המשחקים היום מיועד למספר פלטפורמות. קניית בלעדיות של משחק כזה דופקת את השחקנים. EA ויוביסופט הן חברות ענק שלא צריכות ל'לשרוד ולפרוח' אבל עדיין מעדיפות להקריב את קהל השחקנים בשביל עוד גרושים.
"אם אתה כל כך בטוח אז אתה זה שאמור לבדוק. אני זוכר רק גרסאות אספנים בלעדיות עם תוספות פיזיות, אבל לא שום תוכן אמיתי למשחק." - אתה זה שאמרת בבטחון שצריך להאשים את סטים כי היא זו שהחלה את הטרנד. ואתה זה שמבקש ממני לבדוק אם זה נכון?! תוכיח את אמירתך.
"אווווווו. שעה שלמה של תוכן נוסף. יצא לך פעם לשחק במשחק שמציע תוכן בלעדי כלשהו? אני אשמח מאד לשמוע על החוויה שלך.
אבל שוב - אם השעה השלמה הזו היא מה שעושה לך את זה, קנה את גרסת הPS4."
- בהחלט, שעה פעוטה מסכנה. אבל מסתבר שלפיך בשביל זה יוביסופט פשוט היו חייבים את הכסף מסוני כי אין שום דרך בשום אופן שיוביסופט העניים יכלו למצוא את תקציב העתק כדי לפתח את התוכן הזה ולשחרר אותו לכל גרסאות המשחק. ומסתבר שבשביל דבר כזה הם יכולים להקריב את שחקני הגרסאות האחרות בשביל עוד קצת גרושים וסיוע בפרסום. ומסתבר שטקטיקות נלוזות כאלו עובדות על מספיק אנשים כדי שימישיכו לעשות מהלכים שכאלה.
לא אקנה את גרסת הפס4 משום שלא אשחק לידיים שלהם ואקנה קונסולה בשביל דבר שכזה. דבר שכזה בכלל לא צריך להיות קיים וחבל שיש קבוצות אנשים שעליהם זה עובד.
--
מה זאת אומרת? רב-חן, נגיד, רוכשים את הזכויות להקרין את סרט X. קולנוע רב-חן נמצא בקצה השני של העיר, ממקום מגוריי, לעומת קולנוע של חברת גלובוס, שהוא מאוד קרוב אלי. האם אין מדובר בעיקום היד שלי כאדם שרוצה לראות את הסרט X? למה אני צריך להסחב עד לקצה השני של העיר? לא מדובר על ''רק להכנס לבניין אחר''. זה משנה את כל היציאה שלי לקולנוע. אני צריך לנסוע רחוק יותר, לשלם יותר לבייביסיטר, לבזבז יותר על דלק, לבזבז יותר שעות שינה וכו'..
אם כך אז אתה בהחלט יכול להתרגז על העניין ולהגיב איך שאתה חושב שראוי ולרצות שהסדרים שכאלה יצטמצמו וייעלמו. עכשיו תחשוב שהיית צריך לשלם גם 500דולר בכניסה לרב-חן.
---
זה לא נכון קאז, יש המון תוכן שהוא חוצה ספקיות. סתם דוגמה, חברים. הסדרה משודרת בערוץ 22 שזמין בשתי הספקיות, היא משודרת בקומדי סנטרל בהוט וביס קומדי ביס. סדרה אחת, שלושה פלטפורמות, גם אבודים רצה במקביל בערוץ 10 ובערוץ 3 של הוט. כשיס קונה זכויות לשובר שורות הם מוסיפים כסף בשביל הסכם בלעדיות, אתה חושב שככה בשביל הכיף מוכרים את שובר שורות רק ליס ולא לHOT? למה לAMC למכור רק ליוס ולא להוט? כי יס שופכת עליהם כסף שיהיה בלעדי. זה בול כמו משחקים.
יש תכנים שהוט ויס קונים בשותפות והם משודרים בערוצים הספציפיים שלהם. ערוץ22 קנה זכויות לשדר את חברים אז מן הסתם זה ישודר בשני הספקיות. וזה לא בול כמו משחקים. אם זה היה כך אז בעצם כל משחק שהיה קיים בעולם היה יוצא רק לפלטפורמה אחת. שם המשחק בתעשיית הגיימינג זה ריבוי-פלטפורמות. כשאתה מוריד את משחקי צד ג' שלא היו קיימים בלי המימון של היצרנית, תוכן בלעדי מהמפיצות הגדולות לפס4 או לXB1 הוא תוכן שבסבירות גבוהה שולם עליו, ובמקרה של משחקים בלעדיים המשחק לבטח היה מיועד גם לפלטפורמות אחרות.
אני בטוח שלא תתכחש לכך שקהל הצופי הטלוויזיה בארץ היה רק נהנה אם בדיוק אותו תוכן טליוויזיוני מצד ג' היה זמין גם בהוט וגם ביס. התחרות תהיה בהפקות מקור, בפיצ'רים, במחירים, בחוויית משתמש וכיוצא בזה. טיטאןפול הוא לא הפקת מקור, פגל 2 וגארדנוורפייר הם לא הפקות מקור ולנסות להגיד שמפתחות-ענק כמו EA היו זקוקים לכסף של מיקרוסופט כמו אוויר לנשימה ושבלעדיו המשחקים האלה לא היו קיימים ולא היו טובים באותה מידה זו גניבת דעת.