Kazz כתב:כן, חסר חברות שהביעו אכזבה מלמכור מיליונים על המחשב, שמו את יהבם על שוק הקונסולות ונחלו הצלחה בסדר גודל תואם.
משום מה זה שקרייס 1 מכר מליון עותקים בחודש הראשון שלו והמשיך וחצה את השלושה מיליון לא מנע מהאחים ירלי לפתח את קרייסיס 2 גם לקונסולות, להשקיע את כל הזמן והכסף בהעברת המנוע לקונסולות ולהלחם באילוצים ולבסוף לחוות את המציאות שהיא שזה שהמשחק שלך על 2 פלטפורמות נוספות לא אומר שתמכור יותר ושפיראטיות לא הייתה הבעיה. אין שום בעיה באיכות של קרייסיס 2. ההבדל 5 נקודות ב MC לא מצדיקות את זה שהמשחק על 3 פלטפורמות שעוצב ופורסם לקונסולות, שכביכול שם כל משחק מוכר מיליונים בנקל, בקושי הצליח להשתוות במכירות למשחק המחשב הבלעדי מ2007 שכביכול אף לא יכל להריץ. ואז הגיע קרייסיס 3 עם תקציב של 66מליון דולר (פי 3 מזה של קרייסיס1) וכנראה היה כזה כשלון שאני לא זוכר את EA נותנים שום נתון לגביו.
ואז קרייטק נכנסו לעוד הרפתקה עם רייז עם תהליך פיתוח מגיהנום שכמעט בוטל ושהיה אמור להיות משחק קינקט ל360 ובסוף הועבר למשחק רגיל לXB1 שכנראה לא עשה שום דבר מיוחד מבחינת המכירות. שלושה כשלונות רצופים שניתן לשייך לרדיפה של קרייטק אחר כד הזהב בסוף הקשת בענן.
קרייטק יכלו להמשיך לפתח בלעדים למחשב עם תקציב הגיוני ולמכור מיליונים ולהתרחב לקונסולות באופן מבוקר יותר ובלי להרחיק את הfanbase המקורי שלך. היו להם הרבה אולפנים די מההתחלה בגלל עסקי המנוע שהם לגופים צבאיים וממשלתיים.
דוגמה טובה לחברה שהתרחבה גם לקונסולות: CDPR. קרייטק הם בערך ההיפך המוחלט וכל התהליך הזה שלהם התחיל בגלל הטעות של להסתכל כמה COD מוכר על הקונסולות ולהגיד תראו כמה עותקים נמכור כשקרייסיס 2 יהיה מולטיפלטפורם.
נה, כל הסיפור טמון דווקא בבחירה ההפוכה של קרייטק לפרפר בחזרה משוק הקונסולות ולהתמקד בשוק הF2P על הPC.
כזכור (או שלא, אם אתה קאז), קרייסיס 2 מכר בפחות מרבעון בודד מעל 3 מליון עותקים ולא במחירי מבצע - אלו מספרים שלקרייסיס הראשון לקח כמעט שלוש שנים להגיע אליהם (ואחרי שמחיר המשחק נפל לתג מחיר חד ספרתי). 3 מליון כפול 60 דולר שווה הרבה יותר מ-3 מליון שחלק גדול מהם הוא כפול 10 דולר.
לשם השוואה, קרייסיס 2 גם הצליח בערוצי הריטייל יותר משאר המשחקים בהפצת EA שיצאו באותה תקופה (דרגון אייג' 2, פורטל 2, ודד ספייס 2), ובהתחשב בכך שמעל 85% מהעותקים נמכרו על הקונסולות ורק 15% על הPC, זה מוכיח איזה מהלך משמעותי היה המעבר לקונסולות. בהתחשב במספרים האלו כנראה שלהישאר על הPC (ולהמשיך את הגידול הזה) היה כנראה שקול להתאבדות.
למעשה, הם הצליחו כל כך עם המעבר לקונסולות שהחברה המשיכה בהתפתחות לא מבוקרת ופתחה/קנתה IP ובתי פיתוח על ימין ועל שמאל כולל את homefront ואת הסטודיו של darksiders בפשיטת הרגל האחרונה של THQ. היה להם הרבה כסף לקנות את כל הדברים האלו - והכסף הזה הגיע מאיפשהו.
ויותר מזה, גם לאקסלוסיביות של רייז היתה תרומה נאותה למצב הכלכלי של קרייטק: מיקרוסופט המשיכה להזרים לסטודיו כסף על פיתוח של שנים שכל הזמן שינה פוקוס ועבר דורות של חומרה (ממשחק רגיל ל-360 למשחק קינקט למשחק הגשה לone) והמשיכה לרשום צ'קים לקרייטק גם לאחרונה על pre-production של Ryse 2 - הוכחה ברורה לכך שהמשחק הראשון בכל זאת הצליח מספיק בשביל להצדיק המשך. למעשה, הסיבה היחידה לכך שמיקרוסופט לא מממנת את Ryse 2 היא שקרייטק לא הסכימה למכור את הIP בשום מחיר:
"in exchange for funding Ryse 2's development, Microsoft wanted to take over the Ryse intellectual property, something Crytek couldn't agree to"
ומה אנחנו מגלים פתאום? שברגע שהצ'קים מפיתוח של משחק קונסולה אקסלוסיבי מפסיק להגיע, אי אפשר פתאום לסבסד עלויות של 8 סטודיואים שונים שחלקם הגדול מתמקד במשחקי F2P ל-PC. והרי זה מה שקרייטק עצמם אמרו כבר ב2012: העתיד שלהם הוא במשחקי F2P בלבד, והם גם יישמו את בה בפועל השקעה עצומה בתשתית הענן שלהם Gface לPC. התחרות החזקה בזירת המנועים עם אנריל ויוניטי גם לא עזרה להם, אבל מלכתחילה קרייטק לא התעשרה במיוחד ממכירת המנוע שלה מאחר ומספר מצומצם ביותר של משחקים וסימולטורים רץ עליו.
אם השמועות האלו אכן נכונות, יש מצב שהויתור על מכירת הIP של Ryse תמורת הזרקת מימון ממיקרוסופט יהיה אחת הטעויות החמורות שקרייטק עשתה. אפשר להבין את הרצון לא לאבד עוד מותג עם y בשם אחרי שהם נאלצו לוותר על Far Cry ליוביסופט, אבל כרגע זו נשמעת כמו החלטה כלכלית יקרה מאד.
ההשוואה לCDP כיום לא רלוונטית כל כך (למרות שגם CDP היתה על סף פשיטת רגל והצליחה במזל להתאושש) מאחר וCDP לא רק שלא התרחבה בצורה לא פרופורציונלית, אלה זוכה גם לתזרים מזומנים מצויין בזכות זכויות הפצה אזוריות ובזכות שירות ההפצה הדיגיטלית של GOG. והמתכון הבטוח להיות עצמאי ורווחי כיום הוא לבנות אקוסיסטם מצליח של הפצה דיגיטלית.