bling כתב:אז לא נשמע שזה משהו ששמיש מחוץ ל RT במיוחד, לפחות אם רוצים שהדבר הזה ידחוף גם גראפיקה מסורתית. מצד שני גם סוני וגם מייקרוסופט הקצו שטח על הצ׳יפ בשביל הדבר הזה אז זה יהיה קצת יומרני מצידי לאמר שזו טעות.
זה נראה לי מוזר ש RT לא היה בדיון בכלל לשנים הקרובות ואז נווידיה מתוך שיעמום וחוסר תחרות מוחלט בשוק ה PC יכלה להרשות לעצמה להשתעשע עם זה ועכשיו בגלל שצריך ליישר קו זה נהיה סטנדרט, החשש שלי זה שמדובר בפיצ׳ר שלא באמת הגיע הזמן שלו ושלא ניתן לנצל אותו מספיק בצורה משמעותית אבל בגלל עניינים שלא קשורים באמת להתפתחות טבעית של גראפיקה (שמגיעה הכי טוב כשיש באמת תחרות צמודה) הוא נדחף טרם זמנו ואוכל משאבים שהיו צריכים להיות אחראיים על זה שאנצ׳רטד הבא יראה כמו הטיזר של הסרטון מעבר ההוא לפחות בזמן גיימפליי.
השאלה היא כמה מקום זה תופס. כרטיסי TURING הם ענקיים אבל צריך לזכור שזאת ארכיטקטורה חדשה לגמרי שמלאה בהמון סיליקון חדש שלא היה שם קודם (זיכרון מטמון כפול, ליבות TENSOR, ליבות RT, ליבות INT32 והכפלה של מספר ה-SM פי 2 בזמן שהקטינו את ה-SM בפחות מפי 2) כך שלא הייתי שם את כל האשמה על ליבות ה-RT. אפילו ליבות הTENSOR לא ממש קשורות עד הסוף ל-RT כי כרגע משתמשים בהן לביטול רעש רק במטרו לפי מה שאני יודע (יש מצב שאפילו במטרו לא משתמשים בהן לביטול רעש כי אני זוכר שבדמו שלהם לפני שהמשחק יצא הם אמרו שהם עדין לא משתמשים בליבות TENSOR לביטול רעש). כלומר כל מה שקונסולה באמת צריכה זה ליבות ה-RT או שיטה אחרת לביצוע RT (למשל סיליקון לבניית kd-tree שהוא מבנה נתונים מאוד יעיל ל-RT אבל יקר בטרוף לבניה) וזה כנראה יקח אולי 10% מהצ'יפ הביצועי. אז השאלה היא האם איבוד 10% ביצועים ואולי אפילו פחות מזה שווה עבור RT? לדעתי בהחלט כן, גם מבחינת נוחות למפתחים וגם מבחינתנו השחקנים. צריך לזכור שהפרש של 40% בין הONE לפס4 יצר 1080P מול 900P, מה כבר יעשה הבדל של 10%? לדעתי עדיף RT על זה ויפה מאוד ש-NVIDIA דחפה את מיקרוסופט כל כך חזק בתחום וזה גרר את כל התעשיה ל-RT בזמן אמיתי. זה עשה רק טוב לתעשיה לדעתי.
Uncle Pey'j כתב:כמו סקארלט,אני מעריך שגם הפס5 יעשה שימוש ב-APU מונוליטי ולא ב-chiplet design והוא יכלול:
CPU: בשלב הזה די ברור שאנחנו מסתכלים על underclocked Ryzen3700X,כנראה עם תדר 3.2Ghz. על כמה מדובר כאן בבוסט מטורף קיאו ידע להרחיב הרבה יותר טוב ממני..בינתיים אפשר לומר שהדור הבא די מכוסה מהבחינה הזו.
לגבי סקארלט? אם אכן הפס5 חזקה יותר,אני מניח ש-MS ינסו אולי לסחוט עוד קצת מהירות שעון מה-CPU ונראה אצלם תדר של 3.4Ghz.
הסביבת שיפור כוח ב-CPU אמורה להיות פחות או יותר פי 5. כמובן שהכל תלוי בתוצר הסופי ואני מניח 8 ליבות עם 16 ת'רדים ומהירות שעון של לפחות 3Ghz. אם נשים את זה בפרספקטיבה, אם היו שמים בקונסולות דור הבא 2 ליבות במהירות 3Ghz ה-CPU שלהן עדין היה חזק משל הדור הנוכחי בעשרות אחוזים.
Uncle Pey'j כתב:GPU: אני נמצא בדעת מיעוט שהפס5 (וגם סקארלט) שתיהן הולכות להיות צפונית מ-10TF לכיוון ה-11TF,עם GPU שכנראה יהיה איזשהו שלב ביניים בין ה-5700XT ל..אני מניח,Radeon 5800 שיגיע שנה הבאה. 48CU,מתוכן 44 או 46 פעילים ועם תדר של 1.8Ghz (כן,אני לגמרי מאמין לleak של gonzalo מלפני כמה חודשים),כלומר,גישה של יחסית מעט CU אבל עם תדר סופר מהיר ובשילוב עם הארכיטקטורה היעילה יותר של Navi אני חושב שזה די שילוב מנצח.
מבחינת סקארלט,אין הרבה מה להוסיף,זה כנראה יסתכם בפחות CU פעילים כמו שקיאו אמר ו/או תדר נמוך יותר אם אכן הפס5 חזקה יותר.
יהיה מעניין לראות מה ייצא מכל עניין הסיליקון שמוקדש ל-RT,אבל בכל מקרה אני מניח שהעובדה שמדובר ב-fixed hardware ועם low level api תאפשר גם לסוני וגם למיקרוסופט לכל הפחות להציג תוצאות שדומות למה שראינו עד כה מנוידיה,אם לא יותר.
מבחינת brute force? אם נגיע לרמת ביצועים של RTX2080 אפילו מלמטה משתיהן,הרווחנו בענק וזה לגמרי עולה על הציפיות שלי.
כאן יש לנו בעיה קטנה בעניין כמה התחזית ברת השגה במציאות או לא, ה-אמ;לק הוא אני לא ממש בטוח ב-100% כי חסר לנו מידע. מבחינת מספר ה-CU, כבר שם אנחנו נתקלים בבעיה. ה-5700 הוא 40CU, ב-5700XT כולם פעילים וב-5700 כיבו ארבע (כלומר 36CU פעילים). הבעיה העיקרית היא שאנחנו לא יודעים כמה SE יש ב-NAVI כי אף שקופית ואף סרטוט או צילום צ'יפ לא הצליחו באמת לגלות לנו. כשמסתכלים על הצ'יפ זה נראה כאילו יש שניים, אבל באמת קשה לדעת. אם מדובר בשני SE עם 20 CU כל אחד, זה אומר כמה דברים:
1) הם שברו את המגבלת 16CU ב-SE, כלומר אם המגבלה החדשה היא 20 אז הצ'יפ היקר שלהם יוכל להגיע ל-80CU.
2) אם המגבלה שלהם היא 20CU ל-SE, זה אומר שאם רוצים לחצות את ה-40CU צריך לפחות שלושה SE.
פרט נוסף שצריך להכיר הוא שעכשיו כל שני CU מחוברים יחדיו ליחידה אחת שמשתפת זיכרון מטמון L1, כלומר אם מכבים אחד צריך לכבות גם את השני. זה יוצר סיטואציה מעניינת כי ה-GPU צריך להשאר מאוזן ולכן כאשר מכבים CU, צריך לעשות את זה בזוגות וצריך לעשות את זה בצורה מאוזנת בכל ה-SE. זה אומר שאם יש למשל 2 SE ו-40CU (המקרה של ה5700), הכיבוי הכי קטן שאפשר לבצע הוא 4 CU כי מכבים אחד בכל SE וכשמכבים אחד חייבים לכבות את הבן זוג שלו, כלומר 2X2 שזה 4. הבעיה עם לעבור את 40CU, אם באמת קיימת מגבלה של 20CU ב-SE, היא שצריך להציג SE שלישי וזה אומר:
1) מספר ה-CU הכללי חייב להתחלק ב-6 (שלוש SE, בכל SE ה-CU נמצאים בזוגות), לדוגמה 48 כך שבכל SE יש 16CU ולכן 3X16 = 48.
2) כשמכבים CU זה מתבצע בשישיות.
אז אם נקח את הדוגמה שלך פייג', אם עושים צ'יפ עם 48CU אז הכיבוי המינימאלי שקונסולה יכולה לעשות זה 6CU ולכן נקבל 42CU.
פרט מעניין נוסף הוא שהרייזן אמור לקחת בסביבות ה70מ"מ רבוע, ה-5700 לוקח 251מ"מ רבוע כך שיחדיו (בתאוריה אם באמת אפשר להכניס אותם בתצורה כזאת על APU) הם יקחו בערך 320מ"מ רבוע. החבר'ה של ERA מדדו את הצ'יפ של הסקארלט לפי הסרטון CGI בסביבות ה-380מ"מ רבוע. אז מה זה אומר? שיש עוד מקום על הצ'יפ אם באמת הצ'יפ של הסקארלט משפשף את ה-400מ"מ רבוע. האם המקום הזה ממולא בחומרת RT וכל ה"רוטב המיוחד" שמיקרוסופט עשו עם AMD (למשל מדברים על VRR בסקארלט למרות שNAVI לא תומך בזה)? או שבעצם המקום ממולא בעוד CU? אולי בשניהם? קשה לדעת. אני כן חושב שהמקרה הבא הוא הכי אופטימי שאני יכול לחשוב עליו, למרות שהוא מבוסס על הנחות קדם (אפשר להכניס רק 20CU על SE, יש באמת רק 2 SE בתוך ה5700 ובאמת מדדו נכון את הצ'יפ של הסקארלט ב-ERA) - קונסולה עם 54CU כאשר 6 מנוטרלים ו-48 פעילים. מבחינת מהירות שעון, קשה לי לראות את הקונסולה מגיעה למהירות שעון של 5700 XT, ביחוד כשיש בצ'יפ יותר CU מאשר ב-5700 כך שאני אגיד ש-1800 נשמע כמו חתיכת גבול עליון ברמה שנשמעת לי כמעט לא סבירה. כמובן שתמיד יכול להיות טריידאוף, פחות CU ויותר מהירות שעון ולהפך.
בקיצור, אם נעשה את הקונסולה המוגזמת, קבלנו 48CU ב-1800Ghz שזה 11TF ושם אותה בכוח של 2080RTX. זה הקו העליון לדעתי ואם קונסולות יגיעו או יעברו אותו, אנחנו צריכים לעשות מצעד ברחובות. לדעתי הקונסולות יהיו יותר בסביבת ה-9TF-10TF, אבל מי יודע, אולי סוני ומיקרוסופט מוכנות לבזבז שוב כמו בדור ה-360. כמובן שצריך לזכור ש-AMD העלו את היעילות פר שעון ב-25%, כלומר 11TF שווה ערך ל-13.75TF במספרים שאנחנו מכירים מה-פס4 וה-ONE ו-9TF-10TF שווה ערך ל11.25TF-12.5TF, כלומר מספרים לא רעים בכלל גם ל-9TF.
Uncle Pey'j כתב:RAM: ההימור שלי לא השתנה- 24GB מאוחד של GDDR6 על ממשק 384 ביט,עם 4GB שמוקדשים לצרכי OS ורוחב פס של 672Gb/s. קראתי לא מזמן על העניין הזה שה-CPU עלול לשתות קצת יותר bandwidth מה-GPU בגלל השימוש בזיכרון מאוחד,אבל נראה ש-AMD רשמה בשנים האחרונות כמה פטנטים שאמורים למזער את הבעיה הזו,אז נקווה לטוב.
אני לא חושב ש-24GB זה איזה pipe dream,בטח לא עם הצניחה במחירי ה-dram שצפויה להמשיך גם אל תוך 2020,ובסך הכל בואו לא נשכח שהפס4 הגיע עם 16 צ'יפים של GDDR5 וכאן אנחנו מדברים על 12 צ'יפים בקונפיגורצייה זהה כמעט לגמרי לזו של ה-Xbox One X,אז לא מדובר כאן כנראה באיזה מכשול הנדסי,רק שאלה של מחיר.
הקטע של השתיה המוגזמת של הCPU אכן קיים אבל:
1) הבעיה לא חמורה כמו שהחבר'ה ב-ERA גורמים לה להשמע. ה-CPU שותה בערך 30-40 אחוז יותר רוחב פס ממה שהוא צריך אבל ממילא הוא צריך רק בערך 50GB/s ברייזן 3.
2) ב-GDDR6 יש פי 2 יותר חיבורים מאשר GDDR5, כלומר הבעיה קטנה בחצי מאשר בפס4.
3) בממשק רחב מ-256-ביט הבעיה קטנה.
אז אני לא חושב שהבעיה הזאת תהיה קטסטרופה גדולה בדור הבא.
בנוגע לנפח, יש ויכוח על כמה צ'יפים היו בסרטון של מיקרוסופט, יש דיבור על 10 ולא 12. כלומר יכול להיות רוחב 384 ביט ויכול להיות 320, זה עדין לא ברור. אם הם משתמשים ב-GDDR6 במהירות 14Gbps אז מדובר ב-672GB/s ו-560GB/s בהתאמה וכמובן שגם זה תלוי בהאם הם משתמשים ב-14Gbps וגם אם הם משתמשים בזיכרון הזה, האם הוא באמת רץ ב-14Gbps או שכמו ב-X הם עושים לו underclock קל בשביל עלויות.
עוד פרט מעניין שעלו עליו הוא שיש בסרטון של מיקרוסופט לפחות שני סוגי צ'יפים, אחד של 2GB והשני של 1GB. כלומר:
- אפשרות א' אומרת 12 צ'יפים בנפח שנע בין 13GB ל-23GB מאחר ויש לפחות צ'יפ אחד של 1GB ולפחות אחד של 2GB. כלומר כל מספר בינהם בקפיצה של 1GB.
- אפשרות ב' אומרת 10 צ'יפים בנפח שנע בין 19GB ל-11GB, שוב בקפיצה של 1GB בין אופציה לאופציה.
וכן, מחירי הDRAM בצניחה אז אני מקווה שבמינימום מיקרוסופט יעברו ל100% צ'יפים של 2GB מה שישים אותנו על 20GB או 24GB של GDDR6.
Uncle Pey'j כתב:SSD: זה מעניין- אני חושב שכאן יבוא ההבדל המשמעותי בין שתיהן כי נראה שסוני,לפחות על פי פטנטים שמסתובבים ברשת,ממש נכנסה לעובי הקורה ולכל הפחות חקרה איך אפשר לשנות את ה-I/O כך שיותאם יותר ל-workload של קונסולת משחקים ואני מעריך שהאימפלנטצייה שלהם תהיה מהירה ועדיפה על זו של מיקרוסופט.
לגבי MS,אני כן מעריך שהם יעשו שימוש ב-SSD שמנצל את המהירויות ש-Zen2 עם התמיכה ב-Pcie4 מאפשר,כל שבכל מקרה אנחנו מסתכלים גם כאן על פיתרון שיותר מהיר ממה שה-samsung 970 evo+,אחד מהכוננים הביתיים הכי מהירים שזמינים היום,מסוגל להציע.
אגב,אני מעריך שלא ניתן יהיה לשדרג אף אחד מפתרונות האחסון שלהם כי הם יהיו מולחמים על ה-PCB,ושניהם יגיעו בנפח 1TB. אני כן חושב שעדיין יהיה ניתן לחבר איזשהו אמצעי אחסון חיצוני כמו שנעשה כיום,עם אולי איזושהי החמרה בדרישות הקריאה/כתיבה שנדרשות מכונן כזה.
אני עדין מאמין גדול בקאש SSD בצד של מיקרוסופט. תקרא לי משוגע כי אף אחד ב-ERA לא מסכים איתי אבל:
1) מיקרוסופט חזק ב-ML לתעדוף בלוקים בלי התערבות מפתחים, זה קלאסי לקאש SSD ויתרון ענק של מיקרוסופט על סוני.
2) כשה-SSD קטן, נניח 256GB במקום 1TB, אתה יכול להוציא עליו עוד כסף באופן יחסי ולעשות SSD מהיר יותר.
3) זה יתן פיתרון לכל נושא הדיסקים החיצוניים והחלפת דיסקים קשיחים, בסוף אם רק הקאש הוא SSD אז הפיתרון אכסון הגדול בר החלפה ולא ממש משנה מה אתה מכניס לשם.
Uncle Pey'j כתב:אגב,אני לא מדבר על לוקהארט כי כל הקונספט של ה-SKU הזה עדיין מבאס אותי ואני מתפלל שפיל יוריד את השאלטר על התועבה הזו אני רוצה לראות שתי מפלצות 500$ נלחמות אחת בשנייה,בלי איזה ילד קטן שמושך ביד של אחת מהן..אני באמת מקווה שלוקהארט לא יהיה ה-kinect moment של MS בדור הבא.
לוקהארט הוא צעד מאוד חכם עסקית לדעתי. זה לא משהו שיתרום לנו כאנשים שבכיף יקנו את הקונסולת 500$ אבל זה גם לא יפגע בנו בניגוד למה שהרבה אנשים אומרים. כלומר כל עוד מיקרוסופט תשמור על כמה חוקי בסיס בפיתוח של הלוקהארט.
Uncle Pey'j כתב:מה שכן,אני חושב שמיקרוסופט קצת השתגעה עם עניין ה-subscriptions שלה,כרגע אנחנו מדברים על מנוי גולד,מנוי גיים פאס,מנוי גיימפאס PC ומנוי גיימפאס אולטימייט וזה בלי בכלל לדבר על xCloud שברור לגמרי שלא יהיה מדובר בשירות חינמי. אני חושב שמיקרוסופט חייבת לדלל כאן די בדחיפות והחשוד המיידי הוא כמובן המנוי גולד,שאני חושב שכבר צריך ללכת. האם זה יקרה? כנראה שלא,אבל עם פיל באמת נאמן לחזון שלו להגיע ל-2 מיליארד איש,זו תהיה התחלה שלא לדבר על כך שמדובר ביתרון רציני לעומת סוני,שכנראה לא תוותר על הפלוס.
אני גם תוהה,עכשיו של-EA יש שירות משלה,ויוביסופט גם הכריזה על משהו דומה ויש שמועת שגם WB מתכננת משהו,איפה בדיוק זה שם את MS וגיימפאס כשזה מגיע לתוכן? הרי שלוש המפיצות האלה כנראה לא ימהרו לשחרר תוכן על שירות מתחרה..
אני חושב שמיקרוסופט פשוט תעשה כמה TEIRS, כמו בתקופה של ה360 עם הסילבר והגולד. בסופו של דבר אם יש לך את כל השירותים, אתה יכול לשחק בספריה ענקית בקונסולה הביתית שלך עם גיימפאס ואחר כך באוטובוס להמשיך לשחק על הטלפון. לי נשמע הגיוני שXCLOUD יכיל כל משחק שקנית לאקסבוקס שלך דיגיטלית אי פעם + כל משחק גיימפאס שזמין כרגע. כלומר XCLOUD צריך להיות אפשרות משחק נוספת בשבילך לספריה שלך, לא איזה שירות שמרגיש נפרד אלה סוג של שלוחה.
אני גם חושב שגולד יעלם אבל בצורה אחרת, בלי אף מנוי עדין לא תוכל לשחק אונליין אבל כל מנוי אחר יביא לך גולד. כלומר אתה עדין חייב לשלם על מנוי בשביל גולד, פשוט תקבל גישה למשחק אונליין אם תקנה XCLOUD או GAMEPASS.
Uncle Pey'j כתב:בסך הכל,אני באמת אופטימי ודי נרגש לדור הבא- אין כאן איזה מעבר טראומטי כמו זה שהיה בין הדור הקודם לנוכחי,ממעבדי Power PC למעבד x86 מסורתי ומנועים שהיו צריכים overhaul רציני שעלה המון זמן וכסף,אלא אבולוציה די טבעית של חומרה קיימת ובנייה על החזוקות שלה תוך כדי מיזעור צווארי הבקבוק מהדור הנוכחי,כמו ה-CPU החלש וה-HDD האיטיים.
זה הולך להיות מעבר מאוד PC, אנשים הולכים להרגיש כאילו הם קנו מחשב חדש. כלומר הכל אותו דבר אבל פתאום הכל עובד נורא מהר ואפשר לשחק גם במשחקים חדשים שלא יכלת לפני.
Uncle Pey'j כתב:עריכה: שכחתי לכתוב על נינטנדו...
אני חושב שמבחינת פורטים של הדור הבא לסוויץ',צריך להנמיך ציפיות,ומהר,כי אני לא חושב שיהיה פה עוד רגע Witcher 3 עם הקונסולות החדשות ואני חושב שזה דווקא דבר חיובי. באידיאל,מה שלדעתי צריך לקרות הוא שנינטנדו תמשיך לפמפמם צד א' מדהים,תמשיך לפתוח את עצמה דרך קרוס פליי וסטרימינג למתחרות (אני באמת חושב ש-xCloud על הסוויץ' הוא רק עניין של זמן) ואני רוצה לקוות שהסוויץ' כבר תפסה נתח שוק מספיק גדול שהיא תקבל צד ג' ייחודי לה ולא פורטים משונמכים. כלומר,אם לדוגמא מגיע AC חדש,אז הסוויץ' לא תקבל פורט גרוע אלא גרסא ייחודית לה,עם תוכן אחר.
בדור הבא יהיה הפרש של פי 10 בין הCPU של הסוויטצ' לזה של הפס5, אני באמת לא רואה יותר מדי פורטים קורים. אבל אם נינטנדו תלך על מודל השדרוג לסוויטצ', אולי נראה PRO עם כוח דומה ל-ONE וכך בעצם כל מה שיגיע גם לפס4 ול-ONE, יגיע לסוויטצ' בגרסה די דומה. אז אולי זה לא כל משחק דור הבא, אבל כל מה שמגיע לפס4 זה די יפה ל-2022-2020, ביחוד שבגלל כל הקטע של הארכיקטורה הדומה כנראה לא מעט משחקים יגיעו גם לפס4, לא רק JUST DANCE ופיפא.