אבל הטענה לא הייתה אם יפן מובילה או לא מובילה, אלא שהיא הייתה הרבה יותר טובה בדור הזה.
- שוב, צוות איקו ליטרלי קיים בשם אחר, אבל אם מתעקשים על העניין אז טכנית Ueda עזב ב 2011 והקים את הסטודיו החדש ב 2014. כלומר הסטודיו מת בדור של הפס3, לא הוציא שום משחק על הפלטפורמה, קם מחדש בדור של הפס4 ועבד על TLG. מעבר לזה הוא גם אמור לחשוף משחק חדש השנה. אז וואלה, זה נראה לי כמו שיפור, לא מבין איך זה מסייע לטיעון שלך להזכיר דווקא אותם.
בקשר למה שסוני רצחה, זה באמת חבל, במיוחד על Team Gravity (נראה לי שהם עושים היום עצמאית איזה משחק אימה). אבל GR2, שצריך לעשות ממנו סמינר באיך להעביר צ'ארם באנימציות, עניין אותי ועוד איזה 17 אנשים בערך למרבה הצער. אבל הוא לא היה רע בשום צורה, סוני פשוט עשו את ההחלטות העסקיות שלהם (ובאופן מוזר רוצים לעשות לו סרט לייב אקשן, לך תבין) וזה משהו שאולי ישליך על הדור הבא, כלומר הנוכחי, אבל זה לא מעיד שיפן הייתה פחות טובה בדור האחרון אלא שסוני הולכת אול-אין על משחקי AAA שמוכרים 10+ מיליון, כי גם לפני כן המשחקים האלה לא מכרו מדהים. אבל יש גם את אסובי, שגם הם שלוחה של סטודיו יפן, שדווקא הפציעו בדור הזה עם אסטרו בוט שנאמר עליו שהוא המריו 64 של ה VR והתקבל סופר יפה ואפילו רק לפי הדמו הגימיקי לשלט שמגיע עם הפס5 אפשר לראות שהם סופר מוכשרים ולגמרי קנו אותי עם הגרפיקה הצבעונית, כל האיסטר אגג והוייב הכללי, אז דווקא יש לי ציפיות גבוהות מהם.
ו Knack היה חומר טוב לממים בעיקר, אין לי דרך להגן אליו:
- הקפיצה ש FROM עשו בדור של הפס3 הרבה הרבה יותר גדולה, זה ברור. אבל בסה"כ אומרים שכמכלול גם די ברור שהדור הנוכחי טוב יותר כי היום הציפייה מכל משחק חדש שלהם זה להיות ברמה של דארק סולס, כלומר משחק ממש ממש טוב, אבל בזמנו זאת הייתה הפתעה עצומה בין כל המשחקים הבינוניים או ממש גרועים שהם שיחררו באותו דור, לפני דארק סולס וגם אחריו. יעני רק לפני חודש הם ניצחו את אחד הסטודיואים המהוללים במערב בשיא הכוח שלהם, לקחו GOTY שני ברציפות, וזה אפילו לא היה מפתיע. כלומר לא באמת צריך לנמק מעבר לזה למה המעמד שלהם היום שונה ואפילו שהם מוציאים משחק חדש בסדרה ותיקה וסופר הארד קור ונישתית כמו AC, שהם הבהירו בצורה הכי ברורה שלא יהיה mech-סולס, עדיין יש ציפיות למשהו איכותי ויש מלא עיניים עליו. זה לא היה ככה בדור ההוא וכאמור גם אחרי דארק סולס, כולל ארבע משחקים לא מדהימים שיצאו בינו לבין דארק סולס 2 כולל שני AC.
חוץ מזה הם הוכיחו שהם יכולים להמציא אקשן מחדש עם סקירו, הם הוכיחו את העליונות האומנותית שלהם עם בלאדבורן והם פגעו בול בניסיון הראשון שלהם בעולם פתוח עם אלדן רינג. אני חושב שהם גיוונו בדור הזה יותר מרוב המפתחות הגדולות והוכיחו לא מעט, גם אם ברור שהם לעולם לא יכולו לשחזר את הקפיצה שהם עשו בדור ההוא.
- ואני באמת חושב שמכמעט כל בחינה אפשר לראות שקאפקום במצב טוב יותר היום, כולל בגזרת הפידבק מהקהל שממש לא היה מרוצה מכמה דברים שהם עשו בדור ההוא, וזה לא שאני מחדש משהו, זה ידוע לכולם, לא אני המצאתי את הדיבור על הקאמבק שלהם. אבל אם אהבת יותר דברים שהם עשו בדור ההוא אז סבבה, לא יכול להתווכח עם זה.
- אבל לגבי סקוור אני כן יכול להתווכח, ראשית כי אני די בטוח שלא שיחקת באף אחד מהמשחקים שלהם ככה שאי אפשר אפילו לטעון לטעם אישי:) שנית, כי גם עם פפ15 ו פפ13 מתקזזים בבינוניות או באכזבה ביחס לציפיות לצורך העניין, עדיין דרגון קווסט 11, פפ7 ואפילו קינדום הארטס 3 אם להאמין לביקורות הם בכלל לא קרובים לאותה ליגה עם שני ההמשכים של פפ13 או The Last Remnant, משחקים של 60 ו 70, שהיו כמדומני הדברים הכי בולטים שהם עשו בכל הדור הנוראי ההוא. אבל עזוב, הדוגמא הכי טובה זה פפ14 שיצא לראשונה ב 2010 קיבל ציונים של 40 ו 50 רק בשביל למות שנתיים לאחר מכן ולחזור שנה אחר כך עם מה שיהפוך ל MMO הכי מצליח בעולם, שאמנם לא מעניין אותי בעליל, אבל כל מי שמדבר עליו לא יכול להפסיק לשבח אותו וגם ההרחבות שהוא קיבל לאורך כל הדור האחרון זכו גם לציונים של 90+.
זה שאני כל הזמן יורד על סקוור ושופט אותם לחומרה זה רק בגלל שהם איכזבו אותי המון וגם כי אני מודד אותם ביחס לתקופה שבה הם היו המפתחת הכי טובה בעולם, זאת שגרמה לי להתאהב באמת במשחקי וידאו. אבל לא נראה לי שיש ספק שהדור הנוכחי היה יותר טוב עבורם ושוב, אם אני כנה עם עצמי, אז עם כל ההסתייגויות שלי פפ7R היה אולי טופ 3 עבורי בכל הדור ובדור שלפני כן אני לא חושב שהיה משחק של סקוור שהיה טופ 30 אצלי. וגם שאני מסתכל עליו הכי אובייקטיבית שאפשר, שם כובע של מבקר וכל זה, הוא עדיין בובה של משחק. וגם חדשני ואמיץ לטובה ולרעה. הוא אמנם היה יוכל להיות די בקלות אפילו יותר טוב, אבל בדברים שהם הצליחו, הם הצליחו בענק, מעל לכל ציפייה שהייתה לי מהם ולדעתי זאת גם הדעה הרווחת. השאלה היחידה היא אם הם יכולים לייצר המשכיות עם פפ16 ו rebirth.. אם התשובה חיובית, אז אין בכלל ספק שהם במקום אחר לגמרי היום, אני פשוט לא רוצה לחלק כתרים אחרי משחק אחד שממש אהבתי וגם ככה יש לי bias רציני כלפיו.
אפשר לדבר גם על פרסונה, נייר, יאקוזה וכו', משחקים מפרנצ'ייזים סופר יפנים שהתקבלו מאוד יפה במערב בעיקר בדור האחרון וכנראה שלא במקרה, אבל הפואנטה נראית לי ברורה.