המנהלים: bozeman, erezronen, swym, omerkot
Laskin כתב:מצחיק קצת כמה שקט יש פה למרות מה שקורה ברחובות![]()
מה אומרים? לפיד ירד מהעץ? לדעתי בקרוב מאוד יציעו לו להקפיא את החקיקה, אבל לזמן די מוגבל, כדי לאפשר לו לרדת קצת...
אבל אני לא בטוח שזה יעזור, האופוזיציה מיתגה את המהלך כ"דיקטטורה על מלא", אז מה יגידו על שינויים כאלה ואחרים, שזו דיקטטורה-לייט?
DrKeo כתב:כל סעיף ברפורמה נחוץ, וכולם עקומים לגמרי. למשל התגברות נחוץ, אבל ב-61? ושינוי הרכב הוועדה נחוץ, אבל רוב תמידי לקואליציה? רפורמה נחוצה, אבל לא המגוחכת זאת. וכשאני אומר מגוחכת זה קצת ממעיט בבעיה שלה כי היא, במבנה הנוכחי שלה, לגמרי סוללת את הדרך לכל ראש קואליציה שירצה להרים פה דיקטטורה, גם את זה לא יקרה מחר אלה עוד 25 שנים.
אני לא חושב שהממשלה הזאת מעוניינת בדיקטטורה או שזאת הכוונה שלה, אני חושב שהם פשוט לא בנו רפורמה. הם לקחו אוסף של דרישות מהשותפות הקואליציוניות, חברו אותם יחד לחבילה וקראו לזה רפורמה. אף אחד לא הסתכל על התמונה המלאה, ויצאה להם רפורמה ממש רעה (או שהיא גרועה כי היא מלאה בעיזים לקראת המשא ומתן). ועכשיו כולם נמצאים על עצים, כל כך הרבה אנשים על כל כך הרבה עצים מכל הצדדים.
InterAl כתב:המשמעות של התגברות ב-65 ומעלה היא שבג״ץ יפסול חוקים על ימין ועל שמאל, ולכנסת לא תהיה אפשרות מעשית להתגונן כמעט אף פעם.
המשמעות המעשית של שינוי הוועדה בלי רוב לקואליציה היא מינוי שופטים אקטיביסטים, בדיוק כמו שהיה עד היום. רק קואליציה ימנית עם רוב בוועדה תמנה שופטים לא אקטיביסטים.
אותו דבר לגבי שאר הסעיפים. כל סעיף וסעיף נחוץ למיגור האקטיביזם השיפוטי. אם זה היה תלוי בי, הרפורמה הייתה צריכה לקבוע חד משמעית שלביהמ״ש אין סמכות לפסול חוקים בכלל, בלי התגברות ובלי נעליים. שזה בדיוק המצב בניו זילנד למשל, אחת הדמוקרטיות החזקות בעולם.
Shlomix כתב:InterAl כתב:המשמעות של התגברות ב-65 ומעלה היא שבג״ץ יפסול חוקים על ימין ועל שמאל, ולכנסת לא תהיה אפשרות מעשית להתגונן כמעט אף פעם.
המשמעות המעשית של שינוי הוועדה בלי רוב לקואליציה היא מינוי שופטים אקטיביסטים, בדיוק כמו שהיה עד היום. רק קואליציה ימנית עם רוב בוועדה תמנה שופטים לא אקטיביסטים.
אותו דבר לגבי שאר הסעיפים. כל סעיף וסעיף נחוץ למיגור האקטיביזם השיפוטי. אם זה היה תלוי בי, הרפורמה הייתה צריכה לקבוע חד משמעית שלביהמ״ש אין סמכות לפסול חוקים בכלל, בלי התגברות ובלי נעליים. שזה בדיוק המצב בניו זילנד למשל, אחת הדמוקרטיות החזקות בעולם.
על ימין ועל שמאל...
לאורך כל ההיסטוריה נפסלו 22 חוקים, חלקם מתוך ידיעה ברורה של הכנסת שהם יפסלו. חוקקו רק כדי להגיד,"הנה חוקקנו, אבל בג"צ פסל".
תיצמד קצת לעובדות.
Shlomix כתב:כבר יש הצעת חוק מוכנה על השולחן לפסול את המפלגות הערביות מהשתתפות בבחירות. זו תהיה הדרך הקלה שלהם להבטיח את השלטון שלהם לנצח. אף אדם עם טיפת שכל לא היה מציע חוקים כל כך מופרכים אם הוא לא היה יודע מראש שהוא זה שישב בשלטון בלי סכנה להחלפתו.
InterAl כתב:המשמעות של התגברות ב-65 ומעלה היא שבג״ץ יפסול חוקים על ימין ועל שמאל, ולכנסת לא תהיה אפשרות מעשית להתגונן כמעט אף פעם.
המשמעות המעשית של שינוי הוועדה בלי רוב לקואליציה היא מינוי שופטים אקטיביסטים, בדיוק כמו שהיה עד היום. רק קואליציה ימנית עם רוב בוועדה תמנה שופטים לא אקטיביסטים.
אותו דבר לגבי שאר הסעיפים. כל סעיף וסעיף נחוץ למיגור האקטיביזם השיפוטי. אם זה היה תלוי בי, הרפורמה הייתה צריכה לקבוע חד משמעית שלביהמ״ש אין סמכות לפסול חוקים בכלל, בלי התגברות ובלי נעליים. שזה בדיוק המצב בניו זילנד למשל, אחת הדמוקרטיות החזקות בעולם.
InterAl כתב:זה לא, כי ביהמ״ש לא פסל חוקים לפני 1995 (למעט פס״ד ברגמן מ-69 שהוא דוגמה חריגה, וגם שם זה לא בדיוק כמו מה שקורה היום). אז חיינו 47 שנה בלי דיקטטורה באורח פלא. באנגליה זה המצב מאז ומעולם - הפרלמנט עליון (ספציפית, הבית התחתון). גם ניו זילנד כמו שכבר הזכרתי.
אז איך לא הייתה דיקטטורה בכל המקרים האלה למרות שהפרלמנט עליון ויכול לחוקק כל חוק שבא לו? יש כמה תשובות לזה, אני אתן לך לחשוב לבד.
לגבי התגברות ב-65, אם החוק מספיק חשוב לקואליציה, אולי תוכל להתגבר בדוחק. אבל במצב שביהמ״ש יתחיל לפסול חוקים על ימין ועל שמאל (הרי למה לא? הכנסת הסמיכה אותו לכך והיא יכול להתגבר) - אי אפשר למצוא 65 על כל חוק וחוק. המשמעות תהיה ערעור קיצוני של המשילות במדינה, שגם ככה מצבה רעוע.
InterAl כתב:הבאתי לך: ניו זילנד. אין מסמך חוקתי יחיד, ביהמ״ש לא יכול לפסול חוקים, יש בית אחד (עם 120 ח״כים), אין התגברות כי הפרלמנט יכול להעביר כל חוק שבא לו, יש ״חוקה״ אבל היא לא עליונה והפרלמנט יכול לבחור לסתור אותה (החוק האחרון הוא הקובע, זאת השיטה האנגלית), הממשלה בוחרת את השופטים ע״י היועמ״ש/פרקליט מדינה (אטורני ג׳נרל, אין תפקיד בדיוק זהה לזה בארץ) שהיא ממנה והיא יכולה לפטר (הוא לא מפקד עצמאי על הממשלה מטעם בג״ץ כמו בארץ). אבל האמת שמינוי השופטים שם פחות משנה, כי ממילא אין להם כוח. בארץ הוא משנה כי יש להם הרבה כוח.
ובאנגליה המצב מאוד דומה. ביהמ״ש לא יכול לפסול חוקים. יש את בית הלורדים, זה נכון. אבל הוא לא כמו הסנאט בארה״ב: מאז 1911 הוא יכול רק לעכב חקיקה, לא להטיל וטו. ומאז 1949 גם הסמכות לעכב קוצצה, ולאחר שנה הבית התחתון יכול להעביר כל חוק שהבית העליון התנגד לו.
וגם בישראל זה היה המצב עד 1995. אגב, המשותף לכל אלה הוא ששלוש המערכות האלה נובעות מהמשפט המקובל האנגלי (מטעמים ברורים, אנחנו בגלל המנדט וניו זילנד כי היא מושבה בריטית), וליתר דיוק משיטת ווסטמינסטר שלפיה הפרלמנט הוא עליון ובית המשפט לא יכול לגעת בו. אגב, הבית התחתון באנגליה יכול גם לבטל את בית הלורדים על דעת עצמו וביהמ״ש לא יכול לגעת בהחלטה הזאת (ע״פ פסיקה של ביהמ״ש העליון האנגלי).
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 15 אורחים