הודעהעל ידי Stick » 20 פברואר 2020, 12:47
תפקיד הבמאי הוא בכלל לא תפקיד מוגדר. הבמאי בעצמו מגדיר את התפקיד לעצמו בכל פרויקט רגיל.
בגדול הבמאי הוא פשוט המנהל, תפקידו היחיד האמיתי הוא לחבר בין כל אנשי המקצוע (שחקנים, צלמים, אנשי ארט, סאונד, עריכה, קאסטינג ו... כו', בקיצור) ולגרום לכל הפרויקט האדיר הזה להתבצע. עקרונית, ובמצב בריא, החל ממהפרה פרודקשין ועד לפוסט פרודקשין.
אבל בתוך זה במאי יכול לעשות הכל, ומתוקף תפקידו כמנהל הוא מחליט איך לעבוד עם הצוות שלו - הוא יכול להגיד לצלם מה ואיך לצלם, או שהוא יכול להגיד לו לעשות את מה שהוא יודע. הוא יכול להגיד לאנשי הארט בדיוק איך הסרט הולך להראות, או שהוא יכול לתת להם להחליט. הוא יכול להגיד לשחקנים איך להגות כל מילה, והוא יכול לתת להם למצוא את זה לבד. הוא יכול לשכתב את התסריט למוות, או שהוא יכול לצלם את מה שכתוב. וזה נכון בכל פרמטר של הסרט, כולל תאורה, עריכה, תלבושות, איפור, קאסטינג והכל.
בסדרה זה לא המצב בכלל. בסדרות אומנם יש במאי, אבל זה הרבה יותר דומה לשם שנגזר מהעולם הקולנועי מתוך הרגל, וממש פחות כמו אותו תפקיד. בסדרות יש שואוראנר, שהוא המנהל הגדול של הפרויקט.
במאי של סדרה לא יכול להחליט כלום על דעת עצמו, הוא איש מקצוע כמו כל אנשי המקצוע, והשואוראנר (שפשוט על הנייר לא חייבת להיות לו הבמה מקצועית בצילום או דברים כאלו) הוא שמחליט את כל הפרטים. בסדרות הבמאי יצלם את מה שכתוב, איך שאומרים לו ובזמן שאומרים לו. כמובן שלכל במאי יש את האיכויות והיכולות שלו, אז בסדרות יקרות לדוגמה כשהשואוראנר מחליט על פרק עמוס באקשן - יקחו לפרק ההוא במאי שיודע לביים אקשן ויתנו לא לעבוד. אבל ההחלטה נעשית מלמעלה אל הבמאי ולא מהבמאי אל כל הצוות.
סרטי מארוול אגב זו דוגמה לסדרת טלוויזיה לכל דבר ועניין מבחינת הפקה, פשוט אחת שעושה סרטים. המבנה המקצועי שלה הוא של סדרה - פייגי כ'מפיק על' הוא בעצם שואוראנר, והבמאים שהוא מעסיק תחתיו הם אנשי מקצוע שמצלמים את מה שאומרים להם. כמובן שהוא מתאם בין הבמאי לסרט, וכמובן שבמאים כאנשים אומנותיים באים עם חזון ואז הם מדברים ולעיתים מצליחים להדליק אותו על קונספט או וייב ספציפי (נניח ואטיטי), אבל בגלל זה יש ביקום הזה גם כל כך הרבה במאים שנפרדו על רקע חילוקי דעות. המילה האחרונה אף פעם לא שלהם, וחלקם (שהם במאי קולנוע ולא טלוויזיה) לא מורגלים ולא מסכימים לעבוד ככה.
בכל מקרה כמובן שסרט כמו אנצ'רטד הוא לא המצב האידאלי, ואני מניח שבסוף יעסיקו בשבילו במאי שיבין מראש שהוא נכנס לפרויקט קיים רק כדי להיות הגורם שמנהל ומחבר את כל אנשי המקצוע, ולא כאיש חזון שחי כל פרט אומנותי בסרט. אה, וכמובן שהמצב הזה מלכתחילה אומר שהסרט לא צפוי להיות מדהים...