VOXELIM

נושא ה-ppוליטיקה הרשמי

נוצר ע"י Laskin·29 בנובמבר 2015

7544 הודעות
omerkotomerkotAdmin
הודעות: 3,198הצטרף: 09 באפריל 2013
#7525

גם נאט״ו היא לא שיוויונית, היא אומרת שכל אחד נותן לפי מה שיש לו אבל יש הגדרה פורמלית ויש גם קביעה ברורה של מחויבות הצדדים. הפורמליזם חשוב, משום שהוא מלווה במחויבות חוקית. ב2022 שבדיה ופינלנד ביקשו להצטרף לנאט״ו והדבר הצריך רוב מיוחס של 2/3 מהסנאט.

כאנקדוטה, לפני למעלה מעשור נסעתי לביקור במאיץ החלקיקים בסטנפורד. בכניסה למאיץ ישבו סוכנים פדרליים שהגישו לנו טופס למילוי, שבו אני נדרש להצהיר שאין לי שום קשר לגורמים פורמליים ברשימת המדינות הנקובה, שכללה מדינות כמו צפון קוריאה, סין, איראן וישראל. הם נתנו לי להכנס למרות שמילאתי שבכלל הגעתי לשם על חשבון מלגות של מדינת ישראל, אבל לא במיוחד הרגשתי שארה״ב היא בת ברית של ישראל.

LaskinLaskinElder
הודעות: 25,345הצטרף: 26 במאי 2013
#7526

מרגל!

omerkotomerkotAdmin
הודעות: 3,198הצטרף: 09 באפריל 2013
#7527
ציטוט מאת Laskin

מרגל!

זה ברור לחלוטין, גם ברור לחלוטין שבתוך המתחם מצאנו 2 אמריקאים, 5 איראנים ו200 סינים.

LaskinLaskinElder
הודעות: 25,345הצטרף: 26 במאי 2013
#7528

ואחד האמריקאים הוא בן של מרגלים רוסים

DrKeoDrKeoSite Admin
הודעות: 44,249הצטרף: 08 באפריל 2013
#7529
ציטוט מאת omerkot

כאנקדוטה, לפני למעלה מעשור נסעתי לביקור במאיץ החלקיקים בסטנפורד. בכניסה למאיץ ישבו סוכנים פדרליים שהגישו לנו טופס למילוי, שבו אני נדרש להצהיר שאין לי שום קשר לגורמים פורמליים ברשימת המדינות הנקובה, שכללה מדינות כמו צפון קוריאה, סין, איראן וישראל. הם נתנו לי להכנס למרות שמילאתי שבכלל הגעתי לשם על חשבון מלגות של מדינת ישראל, אבל לא במיוחד הרגשתי שארה״ב היא בת ברית של ישראל.

זאת הייתה במקרה רשימה של מדינות עם תוכנית גרעין פעילה?

bozemanbozemanAdmin
הודעות: 5,030הצטרף: 09 באפריל 2013
#7530

לאור מה שהולך עם ההסכם, ומה שאומר סגן הנשיא על העניין של לבנון, אנחנו בהחלט לא בנות ברית של ארה"ב אלא ווסאלים שלה (או תת מדינת חסות)

זה הזוי לחלוטין ולא מקובל. הייתי מוכן לשמוע על האופציה שהוא מדבר עליה אם היה כתוב בהסכם במפורש שאם חיזבאללה תוקף את ישראל, אז ארה"ב מתחייבת לתקוף את אירן.

אני לא מבין איך בכלל ניתן להשוות בין ירי של חיזבאללה, ארגון טרור אירני, לבין מדינה שמגינה על עצמה. זאת בושה שארה"ב בכלל מסכימה לזה, ואם הייתי כל מדינה אחרת, בחיים לא הייתי פועל עם ארה"ב.

DrKeoDrKeoSite Admin
הודעות: 44,249הצטרף: 08 באפריל 2013
#7531

יש סיבה למה ביבי הכריז לפני כמה שבועות על תוכנית של 300 מליארד (זה היה 300 מליארד? אני שולף מהזיכרון) להפוך את כל יצור הנשק לצבא מקומי. ברגע שנגיע לשם, ונפסיק את התמיכה הפיננסית מהדוד סאם, נוכל סופסוף (בתקווה) לצאת לחופשי.

idanidanVeteran
הודעות: 2,324הצטרף: 04 באוגוסט 2013
נערך לאחרונה: 22 ביוני 2026 בשעה 16:34
#7532

חבל שהוא לא חשב על זה אחרי 2014 כאשר על חלקיק ממה שעשינו במלחמה האחרונה התקשורת המערבית הרגה אותנו, הג׳ון סטיוארטים אכלנו לנו את הכבד, הברית האדומה-ירוקה יצאה להפגין ברחובות של כל בירות המערב ואובמה עצר חימושים. התמונות מעזה היו קשות והפלסטינים ועוזריהם ניצלו אותם עד תום והיה ברור שלעימות מלא יהיו מחירים בינלאומיים לא פשוטים (ששילמנו למרות שחמאס ״העניק״ לנו את העילה למלחמה הכי מוצדקת שאפשר לדמיין, אחרי שגם טרח לתעד את הפשעים שלו).

להפך, מאז ישראל המשיכה במגמת צמצום ייצור התחמושת והגדילה את התלות בארה״ב כי רצתה להשתמש בכספי הסיוע וחשבה רק על שיקולים של כדאיות כלכלית.

סה״כ הכיוון מאוד נכון אבל אין מה להשלות את עצמנו הוא יעזור עד גבול מסוים. חופש מלא מהאמריקאים לא יהיה לנו כל עוד אנחנו זקוקים להם כמשענת דיפלומטית, אין לנו אצבע במועצת הביטחון ובזמן עימות אנחנו תמיד נהיה מבודדים.

bozemanbozemanAdmin
הודעות: 5,030הצטרף: 09 באפריל 2013
#7533

אנחנו לא יכולים להתנתק מארה"ב בדיוק כפי שבפועל גם אי אפשר להיות מנותקים משאר העולם המערבי. יש תלויות אחרות גם בכל נושא אחר. לייצר חימושים בארץ, אפילו אם היה אפשרי לגמרי, עדיין תלוי בברזל, מתכות יקרות, מינרלים והמון דברים אחרים שגם אותם אם נסתכסך לא נקבל.

יש לנו בעיה קשה, וצריך יהיה לחשוב מחדש איך לפתור אותה. לעבוד בשיטת האומרים כן ועושים משהו אחר וכלה בשביתות איטלקיות ע"י מניעת מודיעין שיוביל לפעולה של ארה"ב גם ללא מעורבות שלנו. למשל, אם ידוע לנו על חוליה אירנית שמעוניינת לפגוע בספינה אמריקאית, המידע לא חייב לעבור... אחרי זה טראמפ יפציץ כבר לבד....

לצערנו, יכול להיות שהמצב לא יהיה קל. אבל מצד שני, אם אנחנו נצפה שלא יהיה קל, נוכל לעבור את התקופה הזאת בדיוק כמו שעברנו את כל התקופות האחרות. אבל זה דורש להתגבר על פינוק ישראלי שרוצים לחיות כאילו אנחנו אי בקריביים ולא בשכונת מצוקה במזרח התיכון.

idanidanVeteran
הודעות: 2,324הצטרף: 04 באוגוסט 2013
נערך לאחרונה: 22 ביוני 2026 בשעה 17:31
#7534

אי אפשר להתנתק לגמרי, אבל אפשר לדאוג למחסנים מלאים יותר ולהגדיל את הכוח ייצור המקומי כך שבזמן עימות נהיה קצת יותר עמידים בפני לחצים חיצוניים ובכלל שזה פחות ישפיע על אופן ניהול המערכה. העובדה שבשלב מאוד מוקדם במלחמה שריונרים יצאו להסתערות עם 3-5 פגזים בבטן או שהיינו נואשים למשלוח ה D9 שביידן הקפיא כי חלק מהכלים שנפגעו עבדו רק ברוורס זו לא גזירת גורל. סמכו על האמריקאים הרבה יותר ממה שהגיוני לסמוך עליהם, כולל על התחמושת שהפנטגון אחסן כאן ובסוף מסר לאוקריאנה.

DrKeoDrKeoSite Admin
הודעות: 44,249הצטרף: 08 באפריל 2013
#7535

אם היו לנו כל המירטים הנדרשים וכו', המצב היה טוב למדי. מן הסתם לא יכלנו לעשות כל מה שאנחנו רוצים, אבל בתאוריה היינו ואז מנסים לכפר על זה בדיפלומטיה מאוחר יותר.

bozemanbozemanAdmin
הודעות: 5,030הצטרף: 09 באפריל 2013
#7536

התשובה לזה היא שאין לנו כל אפשרות להתכונן למלחמה הזאת כפי שהיא הגיעה.

התכנון היה למלחמה של כמה חודשים לכל היותר, ולא הייתה מחשבה שזה יהיה שלוש שנים ובהיקף כזה.

למלחמה הבאה צריך להבין שלבד בטוח לא ניתן להתקיים שלוש שנים. אפשר לתכנן לכמה חודשים קצת יותר. וחלק מהככנות להכין תוכניות להכרעה אמיתית תוך אותם חודשים. בלי למשוך, בלי להיות 'רחמן' עם פצצות חכמות ויקרות, ולהבין את ההשלכות של הדברים. למשל - לא משנה מה יהיה בעימות הבא עם אירן, אם אין נצחון של בקשת הפסקת אש, לא להתחשב באף מדינה אחרת ולהרים את כל מתקני האנרגיה לשמיים. זה כמובן יביא משבר עולמי ובעיות מול כל שאר המדינות, אבל ישיג הכרעה.
אם יהיו מוכנים לזה, זה משהו אחד. אם לא - אין למה בכלל להתכונן להיות בלי תמיכה.

omerkotomerkotAdmin
הודעות: 3,198הצטרף: 09 באפריל 2013
#7537

המסקנות ממה שהלך כאן בשנים האחרונות היו שישראל יכולה לבנות על תמיכה של מדינות נוספות שיש לה יחסים בטחוניים איתם, כשראינו נשק שזרם לכאן מהודו (כולל סיפור פומבי יחסית על אוניית נשק מהודו שהספרדים לא הרשו לה לעגון) וממדינות נוספות.

מי שמסתכל על מה שקורה בשירות החוץ הישראלי בתקופה האחרונה, ובפגישות שמתקיימות בדרגים הרלוונטיים, יכול להבין שישראל מפזרת הרבה ביצים בשורה רחבה של מדינות שכנראה מקימות בשטחן מפעלי נשק על בסיס שת״פ וידע שלנו. היוונים אמרו את זה, הסרבים אמרו את זה (דוגמא מעניינת למדינה ידידותית לישראל אבל עוינת את ארה״ב) וכנראה שיש שורה של מדינות כאלה מסביב לעולם. בחלקן הלא מבוטל מדובר במדינות מחוץ למעטפת ההשפעה המערבית (אתיופיה, וייטנאם, וכדומה) אבל גם מדינות כמו גרמניה, שנראה שמחפשת בעצמה להחליף את ארה״ב וישראל נמצאת אצלה גבוה בסולם העדיפויות (זה ממש מהיום https://defence24.com/industry/trumps-pullback-spurs-berlins-missile-hunt-in-israel-and-ukraine).

מחוץ למסגרת הבטחונית, לישראל אין כלים דיפלומטיים. היא מדינה סינגולרית, קטנה, ללא בנות ברית, ועם אויבים גדולים ועשירים. זה המצב מאז ומתמיד.

DrKeoDrKeoSite Admin
הודעות: 44,249הצטרף: 08 באפריל 2013
נערך לאחרונה: 22 ביוני 2026 בשעה 19:31
#7538
ציטוט מאת bozeman

התשובה לזה היא שאין לנו כל אפשרות להתכונן למלחמה הזאת כפי שהיא הגיעה.

התכנון היה למלחמה של כמה חודשים לכל היותר, ולא הייתה מחשבה שזה יהיה שלוש שנים ובהיקף כזה.

למלחמה הבאה צריך להבין שלבד בטוח לא ניתן להתקיים שלוש שנים. אפשר לתכנן לכמה חודשים קצת יותר. וחלק מהככנות להכין תוכניות להכרעה אמיתית תוך אותם חודשים. בלי למשוך, בלי להיות 'רחמן' עם פצצות חכמות ויקרות, ולהבין את ההשלכות של הדברים. למשל - לא משנה מה יהיה בעימות הבא עם אירן, אם אין נצחון של בקשת הפסקת אש, לא להתחשב באף מדינה אחרת ולהרים את כל מתקני האנרגיה לשמיים. זה כמובן יביא משבר עולמי ובעיות מול כל שאר המדינות, אבל ישיג הכרעה.
אם יהיו מוכנים לזה, זה משהו אחד. אם לא - אין למה בכלל להתכונן להיות בלי תמיכה.

שני הדברים נכונים בו זמנית. אם במקום להלחם 5 שבועות ואז להפסיק היינו ממשיכים להפציץ ברצף כמה שצריך, אם היינו מורידים את מתקני הנפט, אם היינו מטביעים את צי הצללים וכו' הם היו כנראה מתקפלים מזמן.

גם לא היה מזיק לקחת כפרוייקט את אזור 3 שבו נמצאת העיר תבריז, שנמצא ממש קרוב לאזרבייג'ן/עירק/ארמניה, שטח האדמה כמעט כמו לשון נפרדת משאר איראן. להפציץ שם את הצורה לכל מבנה קבע צבאי, לשלוט בשמים עם נוכחות קבועה על הראש של משמרות המהפכה, ולהפציץ כל מי שמרים את הראש. להכריז לאזרחים שיש להם עכשיו תמיכה אוירית ברחבי העיר, ולנסות להרים מרד רק באזור הזה. חודש של פוקוס גבוה באזור אחד, ב-2-3 הערים הגדולות של אזור 3, ואפשר היה לרכך אותו מספיק למרי אזרחי.

לפרק את איראן לאוסף בעיות קטנות, לנגוס באיראן, שתקום באזור 3 איראן 2.0 חילונית שתוכל להפוך "למערב ברלין". בסיס ראשוני לדחיקת המהפכה האיסלאמית מהמדינה, מקום שאליו איראנים "ממזרח ברלין" יוכלו לברוח, לעזור להם להקים צבא. עם תמיכה של חיל האויר הישראלי יש מצב שהם אשכרה היו מצליחים, אולי אפילו מביאים כורדים מעבר לגבול לעזור.

אזור 3 - בצבע בז'

עריכה:

מבירור וחצי ראיתי שעדיף להתחיל באזור התכלת, שם יש אוכלוסיה כורדית/לורית שתשתף פעולה. גם הכורדים מהמערב יכולים לחצות ולעזור, למרות שאני לא יודע כמה זה וולידי כי יש מצב שהם ירצו לכבוש.

מעניין אם זה מה שהיה בתוכנית הגנוזה שטראמפ חרבן לנו עם הכורדים.

bozemanbozemanAdmin
הודעות: 5,030הצטרף: 09 באפריל 2013
#7539

הנקודה היא המוכנות מראש. לא הייתה מוכנות מראש למלחמה כ"כ ארוכה. למה? כי חשבו שבעידן שלנו מלחמות זה חודש -חודשיים וזהו... סוג של הסבבים שהיו. מקסימום כמו צוק איתן.

לא למדו מה קרה ברוסיה -אוקרינה, לא ראו כמה זמן לוקח אחרי 7 באוקטבר, הגענו לשאגת הארי ונדפקנו.

DrKeoDrKeoSite Admin
הודעות: 44,249הצטרף: 08 באפריל 2013
נערך לאחרונה: 22 ביוני 2026 בשעה 20:06
#7540

מוכנות מראש זה עניין אחר, אתה יכול להיות לא מוכן מראש כשאתה קונה נשקים מחו"ל או מיצר אותם בארץ. אבל כשאתה מיצר אותם לבד ואתה מתכנן מהלך, אתה יכול להכין את המלאים הנדרשים בעצמך בלי שאף אחד יודע. וכשהמלחמה נמרחת, אתה יכול ליצר בעצמך בלי שאף אחד חוסם אותך כי לאדון טראמפ יש בחירות אמצע או אדון ביידן צריך קולות במישיגן.

כלומר, אם היינו מיצרים לבד היה לנו פחות מחסור מהיום (או ב-2024 עם אדון ביידן). וכלקחים היינו יכולים ללמוד איזה נפח יצור אנחנו צריכים בישראל כדי להגיע לשם. להתחשב בזה שביבי מדבר על 300 מליארד שקל, כנראה שהתוכנית לעצמאות היא לא בדיוק יצור כמה פגזים בישראל, זה גרנדיוזי.

ביבי גם יוכל להמשיך בפעולה האהובה עליו, הגדלת החוב הלאומי. אם אני לא טועה אנחנו משלמים 60+ מליארד היום על ריבית.

ShlomixShlomixWarrior
הודעות: 788הצטרף: 14 באפריל 2013
#7541
ציטוט מאת omerkot

המסקנות ממה שהלך כאן בשנים האחרונות היו שישראל יכולה לבנות על תמיכה של מדינות נוספות שיש לה יחסים בטחוניים איתם, כשראינו נשק שזרם לכאן מהודו (כולל סיפור פומבי יחסית על אוניית נשק מהודו שהספרדים לא הרשו לה לעגון) וממדינות נוספות.

מי שמסתכל על מה שקורה בשירות החוץ הישראלי בתקופה האחרונה, ובפגישות שמתקיימות בדרגים הרלוונטיים, יכול להבין שישראל מפזרת הרבה ביצים בשורה רחבה של מדינות שכנראה מקימות בשטחן מפעלי נשק על בסיס שת״פ וידע שלנו. היוונים אמרו את זה, הסרבים אמרו את זה (דוגמא מעניינת למדינה ידידותית לישראל אבל עוינת את ארה״ב) וכנראה שיש שורה של מדינות כאלה מסביב לעולם. בחלקן הלא מבוטל מדובר במדינות מחוץ למעטפת ההשפעה המערבית (אתיופיה, וייטנאם, וכדומה) אבל גם מדינות כמו גרמניה, שנראה שמחפשת בעצמה להחליף את ארה״ב וישראל נמצאת אצלה גבוה בסולם העדיפויות (זה ממש מהיום https://defence24.com/industry/trumps-pullback-spurs-berlins-missile-hunt-in-israel-and-ukraine).

מחוץ למסגרת הבטחונית, לישראל אין כלים דיפלומטיים. היא מדינה סינגולרית, קטנה, ללא בנות ברית, ועם אויבים גדולים ועשירים. זה המצב מאז ומתמיד.

נכון שהכלים הדיפלומטיים של ישראל מוגבלים, אבל להגיד שהם לא קיימים ושאין בנות ברית חוטא למציאות.
התנהלות קצת יותר חכמה של ממשלת ישראל, אפילו בלי שינוי של התנהלות בפועל בשטח (שגם היא נדרשת לדעתי), הייתה קונה לישראל הרבה יותר אורך רוח ושיתוף פעולה מצד מדינות מתונות יותר.
לא היינו משפיעים במילימטר על ספרד או אירלנד לצורך העניין, אבל בהחלט היה אפשר לקבל קצת יותר תמיכה צרפתית, אנגלית, קנדית וכן הלאה.

בעיניי זה אסוני לקבל את המצב הקיים כעובדה במקום לנסות אשכרה לשפר אותו.
מי דמיין לפני 40 שנה שחיל האוויר שלנו יפעל בשיתוף פעולה עם הירדנים ביירוט טילים איראנים וחוליות טרור?

omerkotomerkotAdmin
הודעות: 3,198הצטרף: 09 באפריל 2013
#7542
ציטוט מאת Shlomix

בהחלט היה אפשר לקבל קצת יותר תמיכה צרפתית, אנגלית, קנדית וכן הלאה.

???

שכחת להוסיף את אוסטרליה.

אתה מדבר על שלוש מדינות שהפרו את החוק הבינלאומי, הסכמים בינלאומיים שהם היו ערבים עליהם והבנות שהיו להם עם ישראל משום שהשלטון הנוכחי נתמך פנימית על ידי שילוב של מצביעים איסלאמיסטים ואנטישמים. זה לא סתם שהמדינות האלה גם מעודדות מתקפות אנטישמיות בשטחן (ע״ע קנדה פחות או יותר מתי שכתבת את הפוסט הזה), בזמן שהן מגלגלות עיניים ועושות קולות של מיצי מיצי.

מצרפת אתה לא מקבל שום תמיכה מאז התבוסה שלהם באלג׳יר ב62 והרצון של דה-גול להתחבב על מדינות העולם השלישי. צרפת הצביעה בעד הפסקת אש כפויה בעזה ב18 באוקטובר 2023, פחות משבועיים אחרי הטבח (היה וטו אמריקאי) ומבריטניה אתה מעולם לא קיבלת תמיכה מחוץ למסגרת התיאום הדיפלומטי בין בריטניה לארה״ב (יש קטע משעשע ״yes, prime minister" של הBBC שמתייחס לדפוס הזה מאיפשהו בתחילת שנות ה80).

קנדה של הארפר השמרני באמת תמכה מאוד בישראל אבל זה בגלל מדיניות מפלגתית. גם פוליאב הוא מאוד פרו ישראל, ותוקף באגרסיביות את המדיניות של קנדה ביחס לישראל וליהודים. רק שטראמפ גרם לו להפסיד את הבחירות לקארני וקארני ממש מתפלש באנטישמיות שלו. המצב באוסטרליה דומה מאוד לקנדה.

זה לא שאני לא חושב שישראל לא צריכה לפעול דיפלומטית, היא גם פועלת דיפלומטית, אבל אתה צריך להכיר במגבלות שלך. הדבר הכי גרוע שאתה יכול לעשות זה חיינדלעך לאנטישמים בסגנון של קארני ואלבנזה הבן. אתה תשיג בדיוק את ההיפך ממה שאתה רוצה להשיג.

ShlomixShlomixWarrior
הודעות: 788הצטרף: 14 באפריל 2013
#7543

שלא תטעה, אני לא חושב לרגע שאפשר לשנות את עורן של המדינות האלו, זה לא תלוי בנו.
כן חושב שזה לא אירוע בינארי ואפשר היה לרכך את ההתנגדות על ידי צמצום דיבורי רהב, עבודה דיפלומטית חכמה יותר, ניסיון אמיתי לבצע הסברה כלפי חוץ ולא כלפי פנים, הבעת מוכנות להחלפת שלטון בעזה (שהרי ברור שימוסמס ע"י חמאס, בדיוק כמו שקורה עכשיו גם ככה) ומלחמה אמיתית בגורמי הסתה כמו קטאר ושלוחותיה כמו אל ג'זירה וערוצי יוטיוב שממומנים על ידה.
בצורה הזו היה אפשר לצמצם מפגני אנטישמיות סטייל החרם על משלוחי נשק לישראל מאירופה, היה אפשר לרתום את מקרון הליצן שיפעיל מעט לחץ על חיזבאללה במקום שאשכרה ילחץ להם יד, לא היה צריך להילחם עד חורמה בכל הצעה אירופית מופרעת להטלת סנקציות על ישראל וכן הלאה.
בחיי, אפילו רק הימנעות מדיבורי אבו עלי מטופשים מצד שרים לענייני כלום ושום דבר הייתה משפרת את מצבנו מיידית.

מדינת ישראל כרגע וויתרה כמעט לחלוטין על הזירה הזו מלבד אירועי קיצון ואת זה אסור לקבל.

omerkotomerkotAdmin
הודעות: 3,198הצטרף: 09 באפריל 2013
#7544

למקרון יש הסכם עם חיזבאללה שאומר משהו בסגנון של אני אספק לכם מעטפת דיפלומטית ובתמורה, חברות צרפתיות/מקורבים שלי יזכו במכרזים לשיקום ביירות בעקבות הפיצוץ הכמעט אטומי שאתם הייתם אחראים לו בנמל ביירות. אני לא אפול מהכסא אם יתברר שהם גם הגיעו איתו להבנות דומות סביב שיקום הדאחייה.

אם תסתכל על ההתנהלות האירופאית בכל אחד מהסכסוכים שהיו לנו עד היום מבחינת אמברגו נשק, אתה כנראה תגיע למסקנה שהמצב מאז ה7 באוקטובר ועד היום הוא הצלחה פנומנלית של הדיפלומטיה הישראלית (הדיפולט הוא אמברגו מיידי ומוחלט ברגע שמתחילה לחימה אקטיבית).

וגם ההצעות לחרם אירופאי אפקטיבי נפלו אחת אחרי השניה. אורבן מנע כמעט כל אפשרות כזו כל זמן שהוא היה בשלטון והחגיגות הרלוונטיות סביב הכשלון שלו בבחירות נגדעו באיבן כשצ׳כיה ומעט אח״כ גם סלובניה הודיעו קטגורית שהם לא יאפשרו שום דבר כזה (ואגב, יש עוד מדינות כאלה שפשוט יושבות בשקט כי כבר יש מי שדואג לזה). הגרמנים התבטאו באופן מעט זהיר יותר אבל די דומה. זה לא תוצר של זיו פניי הקורנות אלא של עבודה דיפלומטית. תמיד אפשר יותר אבל אני לא חושב שהביקורת של כל מני יאיר לפידים בעניין היא ביקורת רצינית והטענה שישראל ויתרה על הזירה הזו היא לא נכונה (אתה לא עוקב…).